torsdag den 28. april 2011

Tjek på Chilierne

I går skulle mine chilier i vindueskarmen tjekkes. De blev sået i slut januar start februar og er ved at vokse sig store og kraftfulde. De klarer næsten sig selv, dog skal de vandes nu og da og lidt efter lidt flyttes til nogle større krukker. I går var det så tid igen og næsten alle chilierne skulle flyttes til større boliger. Der er det speciale ved chilier, at man ikke bare kan begynde med at plante dem i en kæmpe krukke og sig lade dem vokse til. For så stopper planten med at vokse. Chilier bliver på en eller anden måde forvirrede af for meget plads. På den anden side må de heller ikke få for lidt plads, for så stopper de også med at vokse, så det er lidt en balancegang.  
I går blev det en vellykket omplantning og jeg fik også knippet blomster på mange af dem. Hvis man gerne vil have chilier af en vis størrelse, skal man knippe de ca. 10 første blomster af. Årsagen til dette er, at når chiliplanten først begynder at sætte frugter, stopper de mere eller mindre med at vokse i højden.
Chilisorter
Der er uhyre mange forskellige chilisorter. Grunden til dette er at chilier let kan mortere deres genetiske materiale. Hvis to forskellige sorter står ved siden af hinanden, kan de bestøve hinanden(via et insekt forstås) og når de gør dette kan det ske at der skabes en ny chilisort. Man kan dog godt tage frø fra egne chiliplanter for det sker ikke altid. Men det er noget man lige skal være opmærksom på.
Jeg dyrker selv flest Aji chilier. Aji sorten er en meget lækker og velsmagende chili, fordi den ikke kun smager stærkt, men også af forskellig frugt. Så tænker du ja vin og øl etiketter påstår også, at vinen eller øllen smager af helt ustyrlig mange forskellige frugter, men det er nu ofte man bliver skuffet, når man så smager på drikken, for de fleste bruger kan ikke smage alle nuancerne. Sådan er det ikke med Aji chilierne! Det smager helt vildt af en eller anden frugt og så bagefter mere eller mindre stærkt. Jeg er specielt vild med aji bonito. Den smager af skønne solbær og så lidt stærkt. Så jeg glæder mig til at smage de frugter af aji bonito planterne som står i min vindueskarm.
Vil du vide mere om chilier eller købe dem kan det ske mange steder men denne hjemmeside er en af de bedste på dansk efter min mening http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp

Ingen kommentarer:

Send en kommentar