lørdag den 14. maj 2011

Chili død af stress!

Chili død af stress!
Chilier kan også gå ned med stress og det kan ende med døden. Det gjorde en af mine vindueskarmschilier. Den begyndte at miste bladene lige indtil, at der kun var en lille grøn pind tilbage. Da der så var flere planter, som begyndte at gøre det samme, så der måtte gøres noget. Til at begynde med synes jeg, det dog var meget mærkeligt, for der var ingen skadedyr tilstede, chilierne havde rigeligt vand, gødning og sol. Denne mystiske sygdom gik kun udover chiliplanter, som stod et bestemt sted. Jeg kunne bare ikke forstå, hvad der gjorde dette sted specielt. Jeg endte med, at tale med min bror om hvad det kunne være, for han er en mere erfarenchilidyrker end mig. Han sagde, at det var stress. Stressen opstod pga. skiftende varme og kulde og træk fra åbne vinduer. Det viste sig at være den rette diagnose. Det var kun de chilier, som står ved det vindue, som stod åben det meste af dagen, som havde stress. Så nu er vinduet lukket det meste af tiden og der er ikke flere planter, som er døde af stress. Nu åbner jeg vinduerne de steder, hvor chilierne ikke står. Så tænkt over, hvor du stiller dine chilier, hvis de ikke skal dø af stress.

Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Kære Eva. Det er godt du talte med Peter om chillistress. Fantastisk diagnose og nem behandling. Vi andre ku vel også få stress af kulde, varme og træk i store mængder skiftevis.

    Kh Ann

    SvarSlet
  2. Hej

    Ja det kan der være noget om..

    Eva

    SvarSlet