onsdag den 4. maj 2011

Chili sorter i år

Chili sorter i år
Nu blev jeg nød til at omplante tre af mine største chilier igen. De blev glemt ved sidste omplantning, da de stod i køkkenet. De er nu kommet i en kæmpe krukke. Den største plante jeg har i øjeblikket ligner en peberfrugt plante pga. de store blade. Jeg har dog glemt at give den et navneskilt som den eneste, så nu må vi vente og se, for at kunne få opklaret hvilken en sort det er. Men en stor ranglet sort med store blade er det helt sikkert. Jeg tror dog at det er en lang ungarsk. Dette ville passe til beskrivelsen indtil videre og så vidt jeg husker, har jeg plantet denne sort. Det er en sort som skulle give store milde frugter.
Christmas chili
Den lille med mørke blade er en christmas chili. Den hedder dette da den skulle kunne stå flot med blade og frugter til jul. Frugterne skifter mellem forskellige farver, når de modnes. Det vil sige at man får en plante med alle mulige farver frugter. Chili planten bliver op til 1,20 meter, busket og får mange frugter. Frugterne smager frugtagtigt, uden at smage af nogen bestemte frugter.
Inca hot
Inca hot er en Aji sort jeg har plantet i år. Jeg har ikke haft den før, men den skulle blive op til 1,5 meter høj og giver et stort udbytte frugter. Frugterne er gule og smager meget citrusagtigt og derefter stærkt. Jeg glæder mig til at smage dem. Den skulle minde meget om Peru yellow og hot lemon.
Omni colour
Omni colour er også en aji chili sort. Den er lille og busket og får ret mange chilier. De er små og aflange(som aji chilifrugterne er oftest). Frugterne starter med at være hvid-gul i farven og derefter skifter de farve til rød. Den smager først af blandet frugt: solbær og melon og derefter stærkt.
Aji bonito
Præcist denne chili er årsagen til, at jeg er blevet forelsket i chilier. Jeg smagte denne sort sidste år og var fortabt. Den var så utrolig i smagen. Frugterne er aflange og lyse lilla som modne. Den ser ikke helt vild ud, men døm ikke på det ydre. Jeg stegte den i lidt olie på en pande og serveret den til en middag. Den var fantastisk først vildt meget solbær smag(som hvis man spiser solmodne bær lige fra en busk) og så stærk.
Den er indtil videre ret eksplosiv i sin vækst. Den er meget hurtigere i sin vækst, i forhold til de andre sorter jeg har i år. De første af planterne har allerede haft de første 10 blomster knopper, som er blevet nippet af. Det betyder at de nytilkommende skal blive og ende som dejlige frugter. Det er en chili plante som kan blive ret høj og sætter mange frugter.
Jamaica bell
Denne er jeg lidt spændt på pga. formen. Den skulle, som navnet indikere, få frugter som er klokke formede. Frugterne skulle begynde med at være grønne og så blive røde. Det skulle blive en høj plante, som giver frugt lidt sent. Det er også en af de planter som ikke har fået blomster endnu. Frugterne skulle begynde med at smage af æble og stjerne frugt og så ændre styrke og frugt smag samtidig med at den modner. Frugterne skulle være bedst når den er mellem to farver.
Fransk chili
Jeg ved ikke så meget om denne chili endnu. Det er nogle frø, som jeg har fået af min bror. Han groet den sidste år og var meget glad for den. Han havde fået frøene fra nogle chilier, som hans mor(han er biologisk set min halv bror, så han har en anden mor end mig) havde taget med hjem fra Frankrig. Vi ved ikke hvad chilien rigtig hedder, men fordi frøene kommer fra Frankrig, kalder vi den fransk chili. Jeg kan ikke sige så meget om den endnu, for vi kender ikke hinanden så godt endnu. Jeg tror dog ud fra væksten at dømme, at det er en lav busket sort, som giver sene frugter, men nu må vi se.
Aji yellow
Dette er en aji sort fra Peru. Den er ret speciel, da denne chili sort skulle kunne tåle frost(dog kun få grader). Planten kan blive 1,20 meter høj og ret bred. Den får gul orange frugter. Indtil videre vokser den ganske ivrigt, der var dog kun et af frøene som spirede.  Planten skulle være meget udbytterig(mellem 50-100 frugter pr. plante men det tvivler jeg nu på), men giver frugter sent. Frugterne er mildt stærke og frugtagtigt. Jeg ved endnu ikke præcist hvordan frugtagtigt.
Det er alle de sorter, som jeg har valgt at plante i år, nogle kommer i drivhuset i slut maj og andre får en god plads i vindues karmen enten hos mig eller nogen som jeg kender.
Eva-Andrea

1 kommentar:

  1. Kære Eva

    Det er det rene åbent universitet i chillier.

    Interessant som du beskriver smagen, som en vin elsker beskriver sin vin.

    KH Ann

    SvarSlet