torsdag den 5. maj 2011

Fransk ærtesuppe og spansk tomat brød

Fransk ærtesuppe og spansk tomatbrød
Ærtesuppe er en ganske overset, men dejlig fransk sommer suppe. Den er let og lækker og kan fungere som en forret eller som en del af en hovedret. Ærtesuppe er billigt at lave og tager forbløffende kort tid. Jeg serverede suppen i dag, med en lille lækker spansk delikatesse til. Det er et spansk tomatbrød. Det er en lille delikatesse, som man kan lave af noget tørt brød og lidt andet og pludselig har man fremtryllet en lækkerbisken og fået brugt noget brød, man måske ville have smidt ud.
Opskrift på spansk tomatbrød
Tørt brød, tomater(skåret midt over), et fed hvidløg uden skal(et fed er nok til i hvert fald 5 stiver brød), lidt velsmagende oliven olie og lidt fint salt. Rist brødet på en brødrister eller i en ovn, gnid hvidløget over brødet(Det er vigtigt at man starter med hvidløget, da brødet fungere som et rivejern), derefter gnider man tomat på brødet, dryp et par dropper olie på brødet og afslut med et lille drys salt. Disse brød skal spises med det samme. Hvis man er flere der skal spise det, så kan man hver især tilberede sit eget brød. På den måde kan man lave sit helt eget personlige tomatbrød.
Jeg smagte første gang disse brød, da jeg var omkring seks. Jeg og mine forældre var i Spanien, for at besøge min bror. Jeg kan ikke huske så meget fra turen, men jeg kan huske at min brors spanske kæreste tog os alle ned på et lille sted, hvor de lavede disse tomatbrød. Det var en rigtig spændende og velsmagende oplevelse.
Opskrift på fransk ærtesuppe
750 gr. frosne ærter, 3 små løg, smør til stegning, 1- 1 ½ kyllingebouillon terning, 0,75-1 liter vand (eller kyllingefond se opskrift på siden), lidt peber og fløde eller fedtfattig erstatning f.eks. Milda (fås i f.eks. Netto) 250 ml og evt. citronsaft og citronskal(økologisk).
Smelt smørret i en gryde, put de hakkede løg i gryden, svits løgene til de er gyldne, men ikke brune. Tilføj ærter og hæld kogt vand over og tilføj bouillonterningen(eller kyllingefond). Lad det hele koge op og koge ca. 5 minutter. Blend nu det hele med en stavblender. Sæt det tilbage på ilden og smag til med peber, Milda og citron saft og evt. revet citronskal(økologisk). Nu skal suppen serveres.
Jeg spiste ærtesuppen med tomatbrødene sammen i dag og det var rigtig godt sammen. Dertil fik jeg en hakkebøf, så for mig var det et fuldendt måltid.
Bon appitit
Eva-Andrea

1 kommentar:

  1. Mums! Ærtesuppe er bare en lille overset perle :-)
    Man kan også lade være med at bruge så meget væde og tilsætte græsk yoghurt i stedet for fløde og vupti -den skønneste ærtepuré...

    SvarSlet