torsdag den 19. maj 2011

Oksespidsbryst - på dansk, kinesisk og japansk

Oksespidsbryst billigt og lækker.
Oksespidsbryst er en utrolig lækker og ret billig udskæring. Den koster gerne 65-70 kr. pr. kilo, så de fleste kan være med. Det eneste som er lidt negativt er, at denne udskæring af oksen, kræver lang forberedelsestid. Den skal gerne simre i en gryde i 1 ½ - 2 timer. Men det skal ikke holde folk tilbage, for det er forberedelsestiden værd. Man får nemlig det møreste kød, som falder fra hinanden. Man får endda en lækker ”suppe”, som kan bruges til sovser eller som en grundsuppe. Jeg plejer at koge en stor portion kød ad gangen, for så har man lyn mad de næste par dage.

Det er måske ikke alle, som kender udskæringen oksespidsbryst. Det gjorde jeg da heller ikke, før en rigtig god penneveninde introducerede mig for denne dejlige og billige udskæring. Siden hun skriv og fortalte mig om det, har jeg kogt mange kilo oksespidsbryst og gjort mig umage med, at finde på mange forskellige måder, at bruge kødet på. Jeg køber gerne oksespidsbryst hos en god halal slagter i Nansensgade, fordi der er kødet godt, billigt og der er altid rent. Men man kan også spørge slagteren i det lokale supermarked, så kan han formodentlig skære et passende stykke ud. 
Oksespidsbryst mange variationer.
Oksespidsbryst kan måske lyde som en tung vinterret(den traditionelle med peberrodssovs og kogte kartofler til), men det behøves det ikke at være. Personligt elsker jeg oksespidsbryst mest, når det får et frisk pust af Japan eller Kina. Det er derfor disse opskrifter, som jeg vil give her. Før man begynder at pifte retten op, skal oksespidsbrystet koge, som på traditionel vis. Dette er årsagen til, at der først er grundopskriften, på kogning af oksespidsbryst.

Grundopskrift på oksespidsbryst.
 3 gulerødder, 2 store løg, krydderier efter smag, jeg bruger frisk timian, laurbær, rosmarin, persille, oregano og purløg fra min have. Jeg kan godt lide, at der er en god blanding af friske krydderier, men man kan sagtens nøjes med færre krydderier(f.eks. timian, laurbær og rosmarin), ca. 1 kilo oksespidsbryst, vand så det dækker(tilføj vand under kogningen, så det ca. dækker hele tiden), 1 spsk. Sukker og 1 tsk. Salt.  
Grønsagerne skal skæres ud i store stykker og krydderierne kan blive bundet op i en suppepisk ellers skal det hele bare væltes i gryden og vandet hæles over. Sæt det til at koge og når det koger skruer du den ned, så det simre. Det skal simre i 1 ½ - 2 timer og man må godt tilføje lidt vand undervejs. Jeg plejer, at læse eller skrive opgave imens, så går tiden ret hurtigt.

Oksespidsbryst med kinesisk nudler og kinakål.
Denne portion er til to personer.
Ca. en liter oksespidsbrystsuppe, 2 gulerødder, en halv kinakål, 3-4 forårsløg, 4 små blommetomater, en halv peberfrugt, ca. 350 gr. oksespidsbryst(langtidskogt), ca. 150 gr. nudler, evt. sojasovs og evt. lidt frisk koriander.
Når oksespidsbrystet er kogt, bruger man dens suppe(uden de kogte grønsager og krydderier) til grunden på en ny suppe. Skær to gulerødder i tynde stave og put dem i suppen i en ny og mindre gryde og skru helt op for varmen. Hak peberfrugter i stave og put det i gryden. Derefter hakkes kinakålen fint og puttes i gryden. Tilføj nu nudlerne. Imens de koger i ca. 2 minutter, hakker man tomater og forårsløg, som tilføjes lige før servering sammen med oksespidsbrysten ”revet” i mindre stykker. Nu skal suppen portionsanrettet og her kan man tilføje sojasovs og koriander på toppen.
Dette er en frisk og uhyre lækker ret, som jeg nyder meget.

Oksespidsbryst med japansk tariyaki sovs
Her tager man det kogte oksespidsbryst og river det i mindre stykker. Man steger det i den japanske tariyaki sovs på en pande i få minutter. Tariyaki sovsen skal først koge ind et par minutter på panden, før kødet tilføjes. Kødet skal kun lige varmes i sovsen. Tariyaki sovs kan købes færdiglavet eller selv blandes. Tariyaki sovs består af 2 dele sojasovs og 1 del mirin (en sød risvin uden procenter) og revet hvidløg og ingefær. Tariyaki sovs kan også bruges til, at stege grønsager i.  
God kogning, stegning og spisning.
Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Uhmm, sikke mange gode ideer :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jo tak, jeg hhar også lavet oksespidsbryst mange gange..

    Eva-Andrea

    SvarSlet