søndag den 26. juni 2011

Geniale grillede fisk

Geniale grillede fisk

Her er forellerne lige lagt på.
Jeg grillede i går nogle dejlige foreller. Jeg havde købt en engangsgrill og puttede de marinerede foreller direkte på grillen. Efter ca. 20 minutter var der nogle formidable foreller. Jeg valgte, at bruge foreller, for jeg fandt lige et tilbud på dem. Men man kan bruge de fisk, man kan lide og få til en rimelig pris. Grillsmagen får enhver fisk til, at smage ekstra godt. Bare husk, at hvis du bruger en hel fisk, skal den være renset og klargjort til grill. Det kan din fiskehandler helst sikkert ordne for dig.

Opskrift på grillede fisk

Den opskrift er til 2-3 personer.

2 foreller og til marinaden skal der bruges: chili(gerne frisk), estragon, oregano, dild, purløg, 2 spsk. oliven olie og citron saft fra en citron.

Her er forellerne færdige.
Krydderurterne jeg brugte var fra egen have, men det kan man jo gøre som man vil. Man kan også blande andre krydderurter, som man nu lige har ved hånden.

Hak chilien, estragonen, dild, oreganoen og purløget. Jeg lavede en marinade med dild, citronsaft, chili, oregano, oliven olie og purløg. Den anden marinade indeholdte også estragonen. Estragon og dild er to meget kraftigt smagene krydderurter og de smager vidt forskelligt. Derfor synes jeg, det er bedst hvis de bruges hver for sig.

Skær to riller på hver side af fiskene. Disse riller gør, at krydderurterne bedre kan side fast på fisken. Put nu fiskene ned, i hver sin marinade.  Fiskene kan hurtigt blive badet og grubbet godt i marinaderne eller man kan lade dem ligge i marinaden nogle timer. Alt efter hvad man har tid til. Ligegyldig hvad, så sørg for at krydderurterne sidder fast i rillerne på fisken. Specielt skal chilierne sidde fast rillerne. Dette giver en masse smag til kødet.

Fisken skal have ca. 10 minutter på hver side på grillen. Jeg brugte en åben grill. Man kan også bruge en kuglegrill, men hvis man putter låget på fungere den mere som en ovn, end en egentlig grill.

Lad middagen gå i fisk. J

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar