onsdag den 6. juli 2011

Græsk salat og fantastisk feta

Tredje dag i min tomat og oste uge.

Til frokost i dag lavede jeg noget specielt. Det blev en græsk salat. Jeg skal spise den på farten, så den kom i en mindre køn, men praktisk plastisk boks. Det er en fantastisk let salat at lave. Hvis du kan hakke og smide nogle grøntsager i en skål, så kan man være med.

Græsk salat er lidt af en klassiker i det græske køkken og er helt fantastisk salat om sommeren. Det er ikke en salat man bør lave om vinteren, for alle ingredienser skal smage af mest muligt. Tomater, agurker og løg skal være af en sommer kvalitet. Derfor er græsk salat bedst om sommeren, hvor råvarerne er bedst og billigst. Det er en temmelig billig salat, men ret mættende.

Min mening er, at man helst skal bruge en tyrkisk eller græsk feta. Den danske feta er altså lidt kedelig, specielt den som er forskåret i små gummiagtige tern. Man skal helst heller ikke vælge den fedtfattige feta, for det er altså noget underligt smagsløst gummi. Jeg ved, at den normale feta er lidt høj i fedt. Men lad være med, at øse på af den. Der skal være lige nok til, at du nu og da kan nyde den salte cremede smag med de lækre grøntsager. Feta fås både i komælk og gedemælks udgaven og begge dele er ret lækkert. Hvad man bedst kan lide, er en smagssag.

Græsk salat opskrift

Denne opskrift er til 4 personer. Server den som forret eller sammen med tzatziki(se opskrift), brød(se opskrift) og måske lidt grillede fisk.

1 Agurk(gerne økologisk, for de er ofte mere sprøde og faste og ikke meget dyrere end almene agurker i høj sæsonen), 6 mellemstore tomater, 2 rødløg(eller salatløg, hvis man har det svært med rå løgsmag), 4 skiver feta, oregano(tørret eller friskt) og ca. 12 oliven eller efter smag.

Hak løgene i ringe og derefter i halve. Hak agurkerne 2 cm. tykke skiver og hak dem over på midten(så agurkerne er halvmåneformede). Skær tomaterne ud i skiver eller kvarte. Læg tomater, derefter agurker, løg, feta og til sidst oliven. Øverst drysses lidt oregano allerøverst. Man kan anrette salaten i en stor salat eller have en lille skål hver.

Dette er en salat, jeg bliver i godt humør af. Jeg tror grunden til, at jeg bliver i godt humør er, at smagen minder mig om sommerferierer i Grækenland. Det minder mig om varm stillestående luft, fjerne morgen hanegal, olivenlunde, lunkent mineralvand og varmt klart badevand. Når jeg spise denne salat, kommer jeg på en lille smuttur til Grækenland.

God fornøjelse med græsk salat og god feta.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar