mandag den 4. juli 2011

Pizza margarita og den bedste af slagsen

Første dag og første opskrift i tomat og oste ugen

I dag er det første dag i min tomat og oste uge. Jeg besluttede mig for, at lægge hårdt ud med en helt igennem hjemmelavet tomatsovs. Tomatsovsen skulle bruges til en pizza magarita til min frokost.

Pizza margarita lyder måske som en kedelig købepizza, men lad mig sige med det samme, når du selv har lavet den, er det en helt anden oplevelse. Det smager meget bedre og meget vildere, end den fedtede købepizza. Det er flere år siden jeg sidst har spist en købepizza. Sidst jeg gjorde, kunne jeg let spise en hel pizza, uden at blive mæt. Når jeg selv bager en pizza, kan jeg spise to stykker og føle mig dejlig mæt. Så det synes jeg, taler for sig selv.

Opskrifter

Denne opskrift giver to bradepande pizzaer. Hvor mange mennesker portionen er til, kommer helt an på, hvor meget pizza, man kan spise hver. Man kan altid lave halv eller kvart portion. Man kan også fryse noget af pizzaen.

Pizzadejopskrift (hvis man har meget travlt, kan man bruge en købe en færdigudrullet dej.)

Et kilo pizzamel eller 00 mel, ½ liter vand, 1 spsk. sukker, 1 spsk. salt og 25 gr. gær.

Opløs gær, sukker og salt i vandet. Tilføj det meste af melet(hold lidt tilbage til æltningen). Stil dejen til at hæve på køkkenbordet 1 time(det kan også være natten over i køleskabet, men så skal der bare kun putte 10 gær i dejen).

Drys nu et bord med mel, del dejen i to og rul den ud en ad gangen. Nu skal dejen for bages ca. 5 minutter ved 210 grader.

Spred nu tomatsovsen ud over den for bagte dej, derefter spredes to i skive skårede mozzeraller ud og evt. lidt frisk oregano(ca. 4 stængler).

Pizzaen skal nu i ovnen igen ca. 15 minutter. Hvis du er i tvivl om pizzaen er klar, kan du løfte op den og se og mærke hvordan den ser ud. Pizzaen skal være sprød og hård i bunden.

Læg nu friske blade basilikum ud over hele pizzaen. Den er nu klar til at blive spist og nydt.

Tomatsovsopskrift

Enten 2 dåser tomater eller 2 kilo tomater, som er flået og hvor kerne er fjernet, 2 fed hvidløg, 2 gulerødder, 4-5 skalotteløg og et hvidt alment løg, 1-2 spsk. sukker, 1 spsk. salt, 1 spsk. oliven olie, 1 spsk. ny kværnet peber og 1 spsk. smør.

Vask og hak grøntsagerne. Tænd op under en gryde, put smør og olie på og læg grøntsagerne på.  Når grøntsagerne er brunet, tilføjes tomaterne. Lad det koge ind ca. 15 minutter, til sovsen har en mindre vandet konsistens.

Vil du flå tomaterne selv

Jeg ville for første gang i mit liv, selv flå mine tomater til min tomatsovs. Det er faktisk ret let, men tager tid. Sæt en gryde vand over og koge. Når vandet koger, putter du ca. fem tomaterne i ad gangen. De skal koge ca. 5 minutter. Herefter er skinnet lige til at pille af. Derefter skal kernerne skæres ud. Tomaterne skal derefter hakkes.  Herefter skal tomaterne og saften fra dem, op i gryden til grøntsagerne, se opskrift ovenfor.

God fornøjelse med tomaterne og den vildeste og skønneste pizza i verden.

Eva-Andrea

1 kommentar: