søndag den 21. august 2011

Græsk salat og tzatziki



Den græske uges sidste indlæg

Jeg har i denne uge haft græsk uge, da jeg har været i Grækenland for en uge siden. Jeg har tidligere lavet indlæg om tzatziki og græsk salat, men jeg synes de to opskrifter skal med i denne omgang alligevel, da det er de to retter som jeg forbinder allermest med Grækenland. Derudover er disse to retter ultralette at lave og endnu letter at spise. Jeg kan i hvert fald næsten altid lige klemme lidt tzatziki og en lille portion græsk salat ned.  

Tzatziki opskrift

En halv agurk, 1 fed hvidløg og 400-500 gr. græsk 2 procent yoghurt. Riv agurken på et rivejern med store huller og pres den rivende agurk for vand. Riv nu hvidløg på et fint rivejern. Bland nu alle tre ingredienser i en skål. Man kan nu tilføje lidt fint salt og lidt chili eller røget paprika. Men dette behøves ikke. Nogle bruger dild i tzatziki, men det synes jeg personligt overhovedet ikke om.

Græsk salat opskrift

Denne opskrift er til 4 personer. Server den som forret eller sammen med tzatziki, brød(se opskrift på bloggen) og måske lidt grillede fisk.



1 Agurk(gerne økologisk, for de er ofte mere sprøde og faste og ikke meget dyrere end almene agurker i høj sæsonen), 6 mellemstore tomater, 2 rødløg(eller salatløg, hvis man har det svært med rå løgsmag), 4 skiver feta, oregano(tørret eller friskt) og ca. 12 oliven eller efter smag.

Vi mødte en pelikan, men tvivler på den spiser græsk salat
Hak løgene i ringe og derefter i halve. Hak agurkerne 2 cm. tykke skiver og hak dem over på midten(så agurkerne er halvmåneformede). Skær tomaterne ud i skiver eller kvarte. Læg tomater, derefter agurker, løg, feta og til sidst oliven. Øverst drysses lidt oregano allerøverst. Man kan anrette salaten i en stor salat eller have en lille skål hver.



God fornøjelse med de græske lækkerbiskner.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar