mandag den 22. august 2011

Sæsonens frugter og grønt


Fejring af sensommerens overflod

Et af bedene her i august.
En stor høst af alverdens ting.
Vi er ved at bevæge os ind i sensommeren og det kan lyder trist. For så er sommeren jo ovre. Men det er faktisk også en lykkelig begivenhed, for nu bugner jorden, træerne og buskene med de skønneste råvarer. Derfor vil jeg fejre dette i denne uge. Det vil blive en uge med hovedsagelig enkle retter, som fremhæver den enkle råvares smag og skønhed.

Der vil også være fortællinger fra min have og hvad den kan byde på. For der er massevis at tage fat på. Jeg har store flotte rødbeder og gulerødder i år. Der er selvfølgelig salat, lidt bønner og krydderurter i massevis. I drivhuset er der massevis af de mest fantastiske tomater, agurker og chilier. Jeg har rigtig haft et chili år i år og det har givet potte. Det er en hel ny oplevelse, at have så mange spændende stærke frugter at vælge imellem. Jeg kan kun anbefale det.
Oreganoen er blevet til en kæmpe busk.

Frugttræer og buske bugner og det er bare om at få plukket, før frugten falder ned og ligger og gære på jorden. Hvis man ikke selv har frugttræer så kan man sikkert plukke hos en søster, nabo eller fra et kæmpe træ i en vejkant. Der er nok af muligheder. Man skal bare være lidt opfindsom. Jeg har selv været i mine forældres have og balancere rundt på en stige, for at få fat i de lækreste blommer. (Opskriften på blommemarmelade skal I nok få).

God fornøjelse med sæsonens overflod og denne uges opskrifter.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar