onsdag den 14. september 2011

Mozeralla og æg i symfoni

-En all a rounder

Dette er en lille, men fuldstændig henrivende ret. Man kan lave retten til morgenmad, som mellemmad, til frokost eller som en del af en lille let aftensmad. Kort sagt det er en all a rounder!

Det er en opskrift jeg har fundet i Elisabeth Davids kogebog ”italiensk mad”. Jeg har dog lavet nogle små ændringer. For det første frituresteger jeg ikke retten, da det ikke er nødvendigt. For det andet har jeg piftet retten op med nogle krydderurter.

Opskrift

Denne opskrift er til to personer, som en lille morgenmad.

2 æg, 12 tynde skriver skåret af et baguette, 6 skiver 1 mozeralla, salt efter smag, smør til stegning og friske krydderurter: rosmarin eller oregano eller basilikum eller persille eller chili.

Pisk æggene i en stor dyb tallerken, skær brødet i ½ cm. skiver og skær mozerallaeren i 6 skiver. Læg en skive mozeralla mellem to skiver brød. Gør dette med alle mozeralla skiverne. Pres dem godt sammen og læg dem i det piskede æg. Efter 10 minutter vendes de og nu skal de suge æg til sig ca. 10 minutter mere. På en pande smeltes smørret og de små ”sandwiches” steges, til de er gyldne på begge sider. Det tager i alt omkring 5 minutter.
Den færdige ret, klar til hurtig spisning:)

Nu har man en dejlig symfoni af smeltet ost, sprødt brød og stegte æg. Man kan nu vælge at overdrysse det hele med friske krydderurter og lidt salt.

Det er den bedste morgenmad man kan forestille sig en kold og mørk morgen. Jeg server det gerne med lidt frisk frugt. Det holder mig glad hele dagen.

God fornøjelse med symfonien.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar