fredag den 16. september 2011

Pølsepej

-barndomsminderne bringes frem       

Da jeg var lille, var pølsepej en af de bedste retter, min mor kunne servere. Det var så lækkert, at sidde og fiske pølsestykker ud af retten. Derudover var der den sprøde top, som også var utrolig godt. Sidst men ikke mindst, var der den cremede ægge og mælkemasse. Det er en helstøbt ret, som er let og billig, at lave til mange eller til flere dage. Jeg kan huske, at de dage der var pølsepej på menuen, var vi altid mange til middag og det var gerne en weekends aften. Det var mine ældre søskende, som var til middag og de var også glade for pølsepej.

Opskrift

Denne portion er til 3-4 personer.

6 store pølser(gerne af god kvalitet), 3 æg, 1 dl. mælk, 5 mellem store tomater(ikke dåsetomater), 8 mellemstore kartofler og 2-3 fed hvidløg.

Skræl kartoflerne og kog dem i let saltet vand til de er møre(15-20 minutter). Nu skæres kartoflerne i skiver ca. en cm. tykke. Tomaterne skal vaskes og også skæres i ca. en cm. tykke skiver. Pølserne skæres i mundrette stykker og æggene piskes med mælken. Nu skal pejen lægges sammen. Tomaterne nederst, ovenpå kartoflerne og øverst pølsestykkerne. Drys fint hakket hvidløg over retten. Hæld æggemassen over hele retten. Der skulle gerne stritte nogle stykker pølse og kartoffel over æggemassen. For de stykker der stritter over, bliver utrolig sprøde og lækre. 

Nu skal fadet i ovnen ved 200 grader ca. 45 minutter.

Nu skulle du gerne stå med et fad med en skøn lysebrun pølsepej. Man kan servere retten med en sprød grøn salat til eller spise den som den er.

Da jeg skulle lave pølsepej, spurgte jeg min mor om en opskrift. Det var en liste af ingredienser og ingen mængde mål. Mængderne måtte jeg selv lige finde ud af. Så det gjorde jeg så. Jeg synes at de mål jeg kom frem til, heldigvis fungerede godt. 

God fornøjelse med pølsepejen og nogle kvalitet pølser.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar