fredag den 2. september 2011

Rasende kylling i vin

Dette er en moden Aji bonito som kunne bruges.
- Vildt velsmagende

Dette er en opskrift jeg lavede under min toscanske uge i sommers, men jeg fik ikke lag ud, for der var så mange andre opskrifter. Kyllingen er rasende, fordi den ligger i chili. Det ville nok gøre de fleste rasende, men det gør også kyllingen utrolig velsmagende. Det er en helt fantastisk ret, sovsen er mega lækker og gør retten ophøjet. Første gang jeg lavede den, brugte jeg rosé vin. Men egentligt skal man bruge rød vin, men begge dele kan bruges. Derudover er det en ret billig ret, som er let at lave til mange.

Det er en skøn ret at lave nu, for der er mange friske chilier på chiliplanterne.

Opskrift
Det her er en omgang skøn og rasende kylling.

Denne portion er til ca. 4 personer.

500 gr. Kylling, chili(stærk og gerne frisk), salt, 1 dåse flåede tomater, 2/3 del flaske rødvin, 2 hvidløg, salt, olie eller smør til stegning og eventuelt en kyllingebouillonterning.

Skær eller klip kyllingen i mundrette stykker. Hak chilien og hvidløget i meget små stykker(på et andet skærebræt end kyllingen af hygiejnemæssige grunde).

Svits nu kylling, chili og hvidløg i en stor gryde i fedtstoffet over høj varme. Når det hele har fået lidt farve, tilføjes vin, bouillonterning og salt. Det skal nu koge ca. 5 minutter, så alkoholen kan fordampe. Derefter skuer man ned til lav varme og lad det simre ca. 5 minutter.

Nu er den skønne suppe klar til at blive serveret med brød til og måske en grønsalat.

God fornøjelse med den rasende kylling.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar