søndag den 9. oktober 2011

Andemadtærte

Efterårssø: udsigt fra hvor jeg spise andetærte.
-anden og æblet

Jeg går videre med mit tema om madtærter og bruge madtærten til at trække en dyr men dejlig råvare. Så man kun behøves at købe en lille portion af det dyre, men nyde det længe. Jeg må indrømme, at jeg elsker and. Men and er jo ret dyrt. Så jeg nøjes med at købe et andelår og bruge det til en madtærte. Så holder det lækre andelår til en 3-4 persons tærte. Det kan kun anbefales. Jeg lavede to mindre tærter og tog den ene tærte med på skovtur.

Opskrift

Denne opskrift giver madtærte nok til 3-4 personer.
Andetærten på en bænk ved en sø. Jeg nød udsigten og maden.

1 andelår, 1 æble, 4-5 skiver tørret æbleskiver(kan undlades), salt, 1 spsk. fedtstof: enten smør eller olie, blommelikør(se opskrift her på bloggen) eller en brombærlikør(se opskrift på bloggen) eller lignede, 4 æg, 1 dl. mælk og rigeligt stødt sort peber.

Denne tærte er lidt sød pga. æblerne, men det passer godt til anden, men det betyder også, at man ikke skal være nærig med den stødte peber. For det giver en kontrast til sødmen.

Tag skindet af andelåret. Det kan være lidt svært, men hjælp med en kniv. Skær derefter kødet af benet. Skær det nu i mundrette stykker. Skær derefter et æble i små stykker(på et andet skærebræt og med en anden kniv). Tænd nu op under en pande, høj varme forståes og put fedtstof på panden. Når det er smeltet, kommes æble og and på panden. Skru nu ned for varmen så det er middelvarme. Mens anden steger, piskes mælk, æg og peber. Derefter klippes de tørrede æbler i små stykker og puttes i æblemassen. Man kigger nu lidt til anden og rør lidt i den. Nu tilføjes likøren og alkoholen fordamper efter få minutter og derefter tages anden af varmen. Derefter gør man tærtefadet klar. Formen på fadet er ikke så vigtig. Put først bagepapir i bunden og derefter putter man tre lag filodej ovenpå. Derefter hælder man æggemassen i og til sidst puttes anden og æblet i. Den skal nu steges ved 175 grader ca. 45 minutter.

Tærten kan spises med det samme, men er også god kold på farten. Jeg havde tærten med på en lille skovtur og det var en absolut god oplevelse. Så hvis man skal ud og gå i efterårsskoven er en madtærte, en god frokost at have med. Husk også lige en kande te.

God fornøjelse med andetærten.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar