tirsdag den 4. oktober 2011

Grønsagstærte

-Madtærte passion

Jeg var til slåsammenmiddag sidste weekend. En af mine gode veninder havde taget en porretærte med. Det gjorde, at jeg blev utrolig glad for madtærter. Det er en af fordelene ved fællesmiddage. Man(ja altså jeg gør i hvert fald)får inspiration fra mange forskellige af sine venners køkkener. Jeg er derfor nu, den glade ejer af en begyndende passion for madtærter.  Det vil nok afspejle sig i de kommende indlæg.

Opskrift

Denne opskrift er til 2 personer.

1 porre, 1 løg, 1 gulerod, 4 æg, 1 dl. mælk, rosmarin, feta 40-50 gr. stødt peber efter smag, 3 lag filodej(Denne slags dej skal håndteres meget gelinde, da den er meget porøs og let bliver tør og derfor knækker), æg, muskatnød, salt og peber.

Vask porren, guleroden og løget grundigt og skær dem i skiver. Steg grønsagerne på en pande ved mellem varme. (det skal steges før de puttes i tærten, for så ender man med den bedste milde grøntsager, tip fra min veninde med porretærten). Læg et stykke bagepapir i en tærteform. Ovenpå lægges 3 læg filodej i en tærteform. (Alt det filodej, som ikke skal bruges her og skal nu have et viskestykke om sig). Bland æg, mælk og stødt peber. Pisk det hele sammen. Læg de stegte grøntsager ned i tærteformen og hæld æggeblandingen henover. Tilsidst smuldres fetaen over. 

Bag nu hele molevitten i ovnen ved 175 grader i 30 minutter.

Nu har du en dejlig mildt smagende madtærte. Server den med en tzatiki eller lignede.

God fornøjelse med madtærten.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar