mandag den 17. oktober 2011

Gullasch

Gullasch serveret toppet med yoghurt og chili.

-En sjælevarmer

Jeg elsker gullasch. Det er en af mine ynglings vinterretter. Det er en ret, som har fuldt mig hele livet. Da jeg var yngre, lavede min far gullasch i løbet af vinteren. Han har aldrig lavet aftensmad særlig tit. Men han er nu ret god til det alligevel. Han tager det meget seriøst, når han laver mad. Han bruger hele sin opmærksomhed madlavningen, sveden springer nærmest. Men det giver gode resultater, for han laver en god gullasch.

Gullasch er egentlig ikke så kompliceret. Men skal have fat i noget godt kød og god paprika og så køre det ellers ret lige ud af landevejen derfra. Man kan servere gullaschen med kartoffelmos til og med enten en klat creme frase eller græsk yoghurt og hakket persille på toppen. Man kan også servere pasta(friskt eller tørret) eller ris til. Det bestemmer man jo selv.

Opskrift

Bov eller lignede udskæring(fedtfattig) ca. 500 gr. i tern, 500 gr. peberfrugter, 4-6 store spsk. paprika(jeg synes, at hvis man har fat i en god paprika, kan man bruge store mængder paprika, det giver bare en kraftigere og skønnere smag), 2-3 hvidløg, 1 flåede hakkede tomater, 2 spsk. tomatpuré, 3-4 løg, salt efter smag, fund eller bouillonterninger, 1-2 tsk. sort peber, 2 spsk. olie, eventuelt lidt chili, muligvis et par kartofler, eventuelt nogle gulerødder(personligt er jeg ikke meget for udkogte gulerødder, så dem springer jeg over, men andre elsker dem)og 3 dl. vand.

Steg kødet i fedtstoffet, så det er brunet igennem. Det skal ske i en stor gryde. Man kan gøre det i flere omgange, for det er ikke meningen, at det skal koge. Det skal stege! Derefter tages kødet op. Nu hakkes og pilles løg. Derefter svitses de med lidt fedtstof ca. 7-10 minutter. De skal ikke blive mørke. Derefter tilføjes tomatpure, hvidløg(hakket), paprika, kødet, chili(fint hakket), peber, kartofler. Svits det et par minutter og tilføj tomaterne og vandet og bouillon.

Herfra er det ret let. Nu skal det nemlig bare have 1 ½ time under låg. 15 minutter før gryden tages af varmen, tilføjes peberfrugterne(hakket).  Det kan være et problem, hvis man ikke lige har tiden. Til dem kan jeg sige, at jeg laver en sådan portion, hvis jeg arbejder hjemme, så kan man lige kigge op fra computeren nu og da. Man kan også lave en stor portion en søndag eller en dag i efterårsferien. Man kan roligt lave en stor portion. Derefter kan man fryse det ned i mindre portioner. Det bliver til på denne måde, har man ”overskud i fryseren” til en travl dag.

God fornøjelse med denne skønne vinterret.

Eva-Andrea  


1 kommentar: