torsdag den 6. oktober 2011

Løgtærte

-Madtærte passionen fortsætter

Jeg var jo til slåsammenmiddag sidste weekend. En af mine gode veninder havde taget en porretærte med og det startede en madtærtepassion hos mig. Så nu eksperimenterer jeg med madtærter. Jeg har indtil videre konkluderede, at enkle madtærter er det bedste. Derfor har jeg også tilberedt en meget enkel løgtærte. Derudover har jeg konkluderet, at jeg bedst kan lide en tærtebund som er lavet, af filodej. Den er super let at lave, skal ikke forbages og har en let smag.

Opskrift

Denne opskrift er til 4 personer.

6 løg, 4 æg, 1 dl. mælk, ca. 75 gr. ricotta, estragon, stødt peber efter smag, 3 lag filodej(Denne slags dej skal håndteres meget gelinde, da den er meget porøs og let bliver tør og derfor knækker), æg, muskatnød, salt og peber.

Løgene skæres i skiver. Steg løgene på en pande ved mellem varme. (Det skal steges før de puttes i tærten, for så ender man med den bedste milde løgsmag, tip fra min veninde med porretærten). Steg løgene ca. 10 minutter. De skal ikke tage for meget farve. Læg et stykke bagepapir i en tærteform. Ovenpå lægges 3 læg filodej i en tærteform. (Alt det filodej, som ikke skal bruges her og nu skal have et viskestykke om sig). Bland æg, mælk og stødt peber. Pisk det hele sammen. Læg de stegte løg ned i tærteformen, hæld æggeblandingen henover og fordel ricottaen med en ske.

Bag nu hele molevitten i ovnen ved 175 grader i 35 minutter.

Nu har du en dejlig mildt smagende madtærte. Server den med en tzatiki eller lignede.

God fornøjelse med madtærten passionen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar