mandag den 7. november 2011

Andefond

Smukt ser det ik`ud.
- stor velsmag

Jeg fik i går en besked fra en læser ved navn Sjønne, om at hjemmelavet fond er det bedste og det kan kun give denne læser ret i. Jeg kogte faktisk selv en fond i går, på skroget af en and. Det vil sige kroppen af anden, for jeg havde nogle dage tidligere købt en ”andebryststeg” fra en dejlig fritgående and. Nu var dennes ands skrog tilbage. Det skulle jo ikke gå til spilde, for det havde jeg jo også betalt for. Derfor kom det i en gryde og blev transformeret til den skønneste og mest velsmagende fond. Hjemmelavet fond er bare en helt anden oplevelse, end bouillonterninger. Det kan faktisk ikke sammenlignes.

Fonden endte i en risotto.
Opskrift

Andeskrog, 1 spsk. salt, 2 spsk. sukker, 5-8 peberkorn, eventuelt en mellem styrke chili hvis haves eller lidt friske krydderurter eller fra frost. Grønsager: 1-2 store løg, 1 porre, 2 bladselleri, 1 gulerod eller hvad man nu lige har. Man kan bruge de grønsager man har liggende, bare man kan lide deres smag, men bladselleri kan anbefales.

Put andeskrog, krydderier(tørre som friske)i en stor gryde. Vask grønsagerne. Skær løgene midt over, skær porren over på midten, det samme for sellerien og guleroden. Put også disse ting i gryden og hæld nu vand over hele molevitten. Vandet skal stå lidt over det øverste i gryden.

Lad det nu simre ca. 2 timer. Man kan også lade det simre mere, men det behøves altså ikke efter min mening.

Sig nu det hele og brug fonden straks eller frys den til en anden dag.

Jeg ved da godt, at mange mener, at de har bedre ting at tage sig til end at koge fond. Men det har jeg da også f.eks. i dag skulle der skrives opgave. Imens jeg så sad ved tasterne, hyggede gryden sig ude i køkkenet. Jeg kunne også have sat en vask over eller sat brød til at hæve, men i dag blev det fond.

Hver gang jeg spiser noget med ben, prøver jeg at huske at gemme benene. De puttes så i fryseren, til en fond senere på året. Det kan anbefales. I dag fik min andefond selskab af lammeben.

God fornøjelse med din fond.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar