torsdag den 1. december 2011

Æblepandekager

- Julepandekager


Min kæreste har fødselsdag i dag og jeg ville lave noget særligt til ham. Jeg ved, at han er meget glad for pandekager, selvom vi ikke får det så tit. Så jeg bagte nogle æblepandekager til ham. Jeg tænkte, der findes hundrede, hvis ikke tusinder af opskrifter på æblekager af alle mulige slags, så hvorfor skulle æbler ikke være godt i pandekager. Engang fik jeg og min kæreste pandekager i Holland med store stykker æbler i. Det var ret godt, det ville dog fungere bedre med små stykker æble, derfor fandt jeg på denne opskrift.



Opskrift



Denne opskrift giver ca. 5 store pandekager.



1 æble, 1 tsk. kanel, 2 tsk. vaniljepulver, saft fra en halv citron, 1 tsk. salt, 3 dl. skummetmælk, 2 æg(gerne økologiske æg), 2 dl. hvedemel(kunne også være speltmel, men så bliver pandekagen lidt mere robuste) og smør til stegning(smagsneutral olie kunne det også være).



Bland kanel, vaniljen, saltet og melet i en skål, pisk nu med et piskeris æggene og mælken ind i dejen. Derefter rives æblet fint på et rivejern og puttes i dejen med citronsaften. Der kommer gerne en del saft fra æblet, når det bliver revet, put også dette ned i dejen. Pisk nu dejen godt igennem og tænd op under en pande. Put lidt smør på panden (ca. 5 – 10 gr.) og begynd at steg.



Når alle pandekagerne er bagt, står du med nogle absolut skønne æblepandekager. Æblerne giver en fantastisk tekstur, som hvis der var kokos i og krydderierne giver en skøn og måske endda lidt ”julet” pandekage.



God fornøjelse med æblepandekagerne.



Eva-Andrea

2 kommentarer:

  1. Uhm, de lyder gode...

    SvarSlet
  2. Ja de var skønne og og ret lette at lave..

    de bedste hilsner Eva-Andrea

    SvarSlet