mandag den 5. december 2011

Julegodte med chokolade, chili og figner

-let og elegant

Jeg gør mig ikke voldsomt i julegodter, men denne lille sag er super dejlig, enkel og mindre usund. Jeg så et godt tilbud på 85 procent chokolade i Rema og nogle gode tørrede figner. Det fik mig til at tænkte, de to ingredienser giver da en skøn lille julegodte sammen.

 Jeg har i midlertidig lige været i mit drivhus og der er stadig dejlige chilier, som hænger på planterne og modner. Sådan nogle friske christmas chilier eller andre chilisorter, kan varmt anbefales i det søde også i figner.

Opskrift

Tørrede figner, 85 procent chokolade og chili(helst friskt).

Hak chilien i små stykker(brug en chili som er middelstærk), skær en revne i fignernes side og bræk chokolade firkanterne(denne chokolade er en stor plade, men er delt ind i mindre firkanter) i ca. 4 lige store stykker.  Put nu et stykke chokolade og chili ind i ”maven” på en figne, sådan bliver man ved, til man ikke har flere figner.

Tænd nu en ovn ved 180 grader og put fignerne på en bageplade med bagepapir på. De skal have ca. 10 minutter.

Nu har du en dejlig duft af bagte figner, som nu indeholder en dejlig mørk smeltet chokolade og lidt stærkt. Det er sødt, det er stærkt og det er godt. Man kan vælge lige at drysse dem med lidt stødt kanel før servering.

God fornøjelse med fignerne og den mørke chokolade.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar