søndag den 4. december 2011

Rødbedefrikadeller

-grønsagsindsprøjtning

Her i juletiden kan man være sikker på at man får rigeligt kød og fedt, men det kan derfor knibe lidt med grønsagerne. Derfor kan jeg anbefale disse rødbedefrikadeller, når man skal have et skud grønt. Disse grønsagsfrikadeller er i modsætning til, hvad jeg ofte har oplevet fulde af smag. Det skyldes en del krydderier og at rødbederne er kogt i fond. Den megen smag gør, at selv en kødelsker kan nyde dem.

Jeg havde en veninde til middag i går og både hende, jeg og min kæreste fik spist et helt kilo rødbeder i form af frikadeller.

Opskrift

Giver ca. 14 rødbedefrikadeller.

OBS: brug forklæde når du arbejder med rødbeder! Så undgår man, de værste ulykker.

Ca. 1 kilo rødbeder, 1-2 tsk. karry(jeg bruger mild madras karry), 2 æg, 1 dl. mel, 1 tsk. cayenne chili, 1 tsk. salt, 1 fed hvidløg, 2 bouillonterninger, oliven olie til stegning og vand til at koge rødbederne i.

Skær enderne af rødbederne og put dem i en gryde og hæld vand over, så vandet står et par cm. under kanten. Put nu bouillonterningerne og 2 tsk. salt i(det kan være grønsags eller kyllingebouillonterninger)og sæt gryden til at koge over middelvarme. Rødbederner skal koge ca. 45 minutter.

Herefter tages rødbederne op af vandet og køles af under koldt vand, så de kan smuttes(skinnet skal af). Skinnet skal af inden 1/3 af rødbedderne blendes med ½ dl. af bouillonen, som bederne er kogt i. 2/3 af reves på et rivejern, som hvis de skulle bruges i en råkost.(Pas på her, for rødbederne er glatte og smutter let rundt)

Bland nu rødbedderne med mel, æg, fint hakket eller revet hvidløg og krydderier. Det er nemmest, at ælte det sammen med hånden.  Det skal være sammenhængende, men ikke helt som en kødfars. Grønsagsfarsen bliver mere sammenhængende, når den er blevet varmet op, for så stivner æggene.

Tag en stor pande frem og tænd helt op for varmen. Put nu 2-3 spsk. oliven olie på panden. Tag 2 store spsk. Af farsen og form det til en bolle og tryk den flad. Blev sådan ved indtil, at panden er fuld.

Efter et par minutter vendes dellerne forsigtigt og de får fuld varme på den anden side. Nu skrues derned for varmen til middelvarme og dellerne får 10 minutter mere. De vendes hen ad vejen.

Man har nu en masse dejlige rødbededeller. De smager så skønt, synes jeg og jeg er ellers ikke meget for grønsagsdeller. Så man kan roligt servere dem for de fleste.

God fornøjelse med grønsagsinsprøjtningen.
Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar