onsdag den 14. december 2011

Sodabrød

-Verdens hurtigste brød

Dette er et af de hurtigste brød, at bage. I stedet for gær bruger man bagepulver og det gør, at man lynhurtigt kan bage et skønt brød. Så er du travl, er dette brød sagen. Jeg fandt to gode tilbud på kvalitets hvedemel i Rema i denne uge og kunne konkludere, at de gode tilbud kunne jeg da ikke gå udenom. Derfor skulle jeg i køkkenet og bage løs, for kvalitetsmel plus lidt tid i køkkenet er i min verden lig det skønneste brød.

Opskrift

½ kilo Hvedemel, 2 tsk. bagepulver, 1 tsk. salt, ½ liter kærnemælk.

Bland først alt det tørrer, altså hvedemel, bagepulver og salt. Derefter tilsættes kærnemælk og det hele blandes sammen med så lidt bevægelse som muligt. For denne dej skal ikke æltes, det er ikke nødvendigt, når der er tale om en ikke-gærdej. Bagepulveret aktiveres af væsken og varmen i ovnen. Dejen hæver i ovnen til et flot brød.

Nu skal brødet bages i ovnen ved 180 grader ca. 45 minutter.

Nu har man et fantastisk brød efter minimal indsats. Det kan anbefales.

Man kan tilføje rosiner, æbler, chokolade eller ost i brøddejen, men brødet er også dejligt bare neutralt. OBS: nogle opskrifter skriver man kan erstatte det halve af bagepulveret med natron. Det synes jeg ikke, natron smager mystisk i brød. Brødet kan ikke holde mange dage, for så bliver det tørt og kedeligt.

God fornøjelse med verdens hurtigste brød.

Eva-Andrea


Ingen kommentarer:

Send en kommentar