tirsdag den 31. januar 2012

Årets chilisorter


Muligvis for mange chilier?

Jeg har jo plantet årets chilier nu. Jeg har valgt følgende chilisorter: aji bonito(smager og dufter af solbær og er fantastisk i smagen), aji pineapple(skulle være stærk og smage af ananas), jamaica bell(ligner en klokke og er stærk), en fransk chili(navnet kendes ikke), en græsk chilisort(har selv taget frøene med hjem fra Grækenland, men ved ikke hvad de hedder), aji omnicolour(små frugter med frugt smag), aji yellow(skulle smage af citron agtigt, men har ikke dyrket den før), christmas chili(flot lille chili med chilier i mange forskellige farver), lang ungarnsk chili(kan blive 2 meter høj og har smukke orange frugter), hvid dræber chili(ja det hedder den nok ikke oprindeligt, men har fået frøene af min bror og det var det som stod på den lille pakke) og victors vilde chili(ja det hedder den vist heller ikke rigtigt, men hvide chilier er sjældne, så den planter jeg).

Det er sorter som er ret skønne i smagen, i hvert fald dem jeg kender i forvejen. Der er dog også nogle jokere i mellem, som jeg ikke kender. Bl.a. har jeg sået en hvid chilisort, som skulle være utrolig stærk. Jeg har fået frøene af min bror, men jeg har ikke smagt chilien. Så det bliver spændende. Jeg kan godt lide, at der er nogle jokere imellem. Jeg har også en chilisort, som jeg har købt i Grækenland. Jeg har ingen anelse om, at hvordan sorten smager eller hvordan den er at dyrke.(det står på græsk på pakken). Men så må man jo prøve sig frem.

Nogen chilierfaringer derude?

Er der nogen derude som har gode erfaringer med chilier eller har en absolut ynglings chili, så hører jeg gerne om det. Jeg er altid åben for andres erfaringer om havedyrkning. Jeg har f.eks. aldrig brugt en dyrke lampe eller speciel gødning…Hvis der er nogen som har erfaringer med det og om det er umagen værd, så hører jeg gerne om det.

Eva-Andrea

P.s. Når planterne er vokset lidt, siger man bare til, hvis man ønsker en plante eller to. Jeg har nemlig ret sikkert plantet for mange.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar