lørdag den 7. januar 2012

Blød Brocolisuppe

-let og lækker

Den anden dag stod jeg og kogte broccoli. Pludselig ramte duften af kogt broccoli mig, jeg blev mindet om, hvor vildt dejligt broccolisuppe smager. Det er en suppe, som er blød og mild i smagen og som kan toppes med lidt salt og sprødt, og så er den en af vinterens store glæder. Derfor denne opskrift på broccolisuppe. Det blev til en weekendsfrokost her i huset, men man kunne selvfølgelig også spise suppen til aftensmad. Det er i hvert fald en god og let måde, at få store mængder grønsager på.

Opskrift

Dette er en opskrift til 2-3 personer.

1 broccolihoved, 2 fed hvidløg, ½ porre, 1 grønsagsbouillonterning, 1 tsk. timian, 1 tsk. salt og smør til stegning. Server fuldkornsbrød til og eventuelt saltede nødder på toppen.

Brug en gryde med kogende vand, timian, salt og bouillonterning. Vask og hak broccolien og put dem i vandet. Broccoli buketterne(brug også broccoli”staven” men skær det yderste lag væk) skal koge 5-6 minutter. Imens puttes der smør på en lille pande med hakket hvidløg og hakket porre. Det skal stege omkring 5 minutter. Når det hele er stegt og kogt, puttes det i en god blender med ca. 1 dl. af vandet, som broccolien er kogt i. Blend ca. ½ minut og du burde have en god blød suppe. Man skal have en god blender for at det kan lade sig gøre, det har jeg med min nye OBH nordica blender. Tilføj ½-1 dl. mere af koge vandet blend lidt mere og du har en suppe klar til servering.

På hver portion kan man tilføje lidt salte ristede nødder, men jeg synes også den er god uden. Jeg synes, til gengæld at der skal serveres brød til. Det kunne være fuldkorns flutes fra Rema, de er gode og på tilbud i kommende uge. Jeg synes, det skal være fuldkornsblød man servere til, for det mætter bedst.

God fornøjelse med den lette og bløde broccolisuppe.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar