søndag den 1. januar 2012

Hjemmelavet pesto

I forbindelse med at jeg har fået mig en ny blender, en OBH nordica blender, er jeg blevet utrolig glad for at blende alt muligt. Det er også blevet til en skøn og kraftig smagende pesto. Hjemme og nyblendet pesto er meget bedre end en pesto på glas. Man kan også selv bestemme, forholdene og indholdet i sin pesto, når den er hjemmeblendet. Jeg skruer lidt ned for olien og op for basilikummen, så bliver den mere kraftig smagende.

Opskrift

En supermarkeds plante af basilikum, oliven olie efter smag, ½ tsk. salt, ½ -1 hvidløg, 30-50 gr. parmesanost og omkring 80 gr. ristede valnødder(det kunne også være mandler, hasselnødder eller pinjekerner).

Rist først nødderne(når nødderne er ristede smager de af meget mere), put dem derefter op i blenderen med resten af ingredienserne, undtagen osten. Blend det nu godt og grundigt ½ - 1 minut. Nu tager man hele molevitten op ad blenderen med en dejskraber. Hvis man ikke kan få det hele ud, kan man tage bunden ud af blenderen og få den gode bundrest med. Det kan man i hvert fald på denne blender.

Nu river man osten på det fineste rivejern man har og blander med resten af pestoen. Det giver den bedste konsistens, synes jeg. Man kan selvfølgelig også blende osten med.

Pestoen strækker langt, når den er hjemmelavet, for den smager mere kraftigt. Jeg brugte denne til en rødkålssalat, jeg serverede nytårsaften. Den blev spist helt op.(Se opskrift her på bloggen).

God fornøjelse med den hjemmelavede pesto.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar