søndag den 15. januar 2012

Pastasovs og økologi

-en god pastasovs og økologi hvor der er råd

I næste uge er der tilbud på alt muligt økologisk i Rema. Jeg elsker økologiske madvarer, men har ikke råd til at købe alt økologisk, for jeg er jo studerende. Derfor bliver jeg, altid så glad når jeg ser tilbud på økologi og køber gerne stort ind. Når der ikke lige er tilbud på økologi, så prioritere jeg, som jeg kalder det.  Jeg køber økologi, der hvor der er en stor smagsforskel eller stor forskel på dyrevelfærden. Jeg køber eksempelvis kun økologiske kyllinger, økologiske eller frilands æg fordi at konventionelle kyllinger har det utrolig skidt, i forhold til øko kyllinger.

Jeg køber næsten kun økologiske gulerødder, fordi man kan smage forskel. De økologiske er sødere og smager af mere end konventionelle. Det samme gælder for peberfrugter og tomater. Citrusfrugter skal være økologiske, hvis man skal bruge deres skal. Hvis jeg køber et helt net øko appelsiner, så gemmer jeg ofte skallen i fryseren, hvis jeg ikke skal bruge alt skallen med det samme. Det samme kan gøres for øko citroner. På den måde, har man også mindre madspild. Samtidig er der jo den fordel ved økologisk frugt og grønt, at de ikke bliver sprøjtet med pesticider og gødet til ukendelighed. Så der er mange grunde til økologi. Hvis ikke andet, så synes jeg man skal prioritere at købe nogle varer økologisk. De varer hvor man virkelig føler en forskel.

I går blev det til en pastasovs, som var fyldt med økologi, pga. alle de gode økologiske tilbud i Rema i kommende uge. En hel del af tilbuddene, var der nemlig allerede i går.

Opskrift

Denne opskrift er til 3-4 personer.

4 øko. Gulerødder, 1 øko. Peberfrugt, 2-3 fed hvidløg, 3 øko løg, 400 gr. øko hakket oksekød, 1 glas øko tomatsovs med persille(som fås i Rema i kommende uge), salt, peber, olie til stegning.

Hak hvidløget, vask gulerødderne og hak dem i mundrette stykker og gør det samme for løgene. Tænd op for stor gryde, start med at put hakke kødet og olien i gryden. Giv det fuld varme. Når kødet er brunet tilføjes grønsagerne, mens vaskes og hakkes den røde økologiske peberfrugt. Smag lige på den, den smager anderledes end konventionel peberfrugt. De tilføjes også til gryden og der skrues ned til middelvarme. Tilføj nu salt og peber. Herefter tilføjes tomatsovsen. Jeg rystede glasset, som sovsen havde været i, så jeg fik al sovsen med.

Nu skal sovsen simre 15 minutters tid, mens koges der pasta til.

Nu har man en dejlig portion pasta, som man bare bliver glad af at spise.

God fornøjelse med at prioritere økologien, hvor der er råd og den gode pastasovs.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar