onsdag den 8. februar 2012

Tomaten er spiret og de engelske frø er kommet.

-fantastiske frø og den græske tomat først op ad jorden.

Så har jeg modtaget flere frø. Denne gang fra England, et sted der hedder Sarah Ravens. De er lidt billigere end danske frø, men så er der selvfølgelig også forsendelsen. Jeg har ikke bestilt frø fra det frøfirma før, men umiddelbart, ser de mægtig gode ud. Jeg har også hørt godt om firmaet på andre haveblogs.

Slyng squash

Sarah Ravens har i hvert fald mange frø, man ikke får mange andre steder. Jeg har både bestilt rød broccoli, røde ærter(Jo jo den er god nok), mini runde gulerødder og en slyng squash. Slyng squashen hedder tromboncino og den bliver lang og høj. Den er perfekt til den lille have for den kan bindes op som en bønneplante. Ellers fylder squash planter meget i bredden, omkring 1 kvardratmeter. Jeg har aldrig set de frø før, men jeg har set planten i en havebog og tænkte den plante må jeg bare have. Men der stod ikke noget i bogen om hvor man kunne finde dem, så jeg har ledt og ledt.

Røde ærter

Røde ærter er jo bare smukt og anderledes. Ærter smager enormt anderledes og bedre når de er hjemmedyrkede. De er sødere og mere intense i smagen. Når de så endda også bliver røde, så er det da helt fantastisk ikke? Her mens det stadig er koldt, kan man også dyrke nogle ærtespirer i vindueskarmen. De smager også ret godt og er klar til at blive spist efter nogle uger. Put dem på toppen af en portion risotto eller i en salat.

Rød broccoli og mini gulerødder

Rød broccoli er noget jeg ikke har set før. Men smukke er de, så håber de kommer til at fungere i min have. Jeg har ikke hørt om dem før, hvis der er nogen derude som har erfaringer, må de gerne skrive en kommentar. Små runde gulerødder er da bare skønne. De er også gode til den lille have, for de fylder jo ikke så meget som store gulerødder. Og så er de bare skønne. Små grønsager virker bare smukkere end kæmpe store.   

Den græske blommetomat

De græske tomatfrø var de første til at komme op ad jorden af tomaterne og chilierne. Den står og stritter op mod solen, som gemmer sig bag skyerne på den anden side af vinduet. Jeg havde ikke regnet med, at de græske tomater, ville være først. Jeg havde tænkt de ville volde besvær, for de kommer jo fra varmere himmelstrøg. Nu må vi se hvad der sker frem over.

God fornøjelse med frøkøb og frøspiring der ude.

                                          Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar