lørdag den 10. marts 2012

Grønsagsgratin og mandellaks

-Fredagsmiddag er rent velvære

Jeg synes, at fredag er en speciel maddag. Det er en dag, hvor jeg altid har lyst til at gøre noget ekstra ud af det. I går jeg lavede jeg middag med min sædvanlige-fredagsmiddag-veninde. Sådan en veninde og koncept kan jeg anbefale til alle. Det er seriøst livskvalitet. Opskriften på dette er svær at give, men det er noget i stil med, at man laver maden sammen og hygger sig gevaldigt imens. Bagefter nyder man maden og fortæller historier fra ugen og livet. Man nyder højst sandsynligt også et glas vin eller to. Det må gerne være noget mad, man ikke laver så tit eller ikke har prøvet før. For det må gerne udfordre.

Det var sådan en aften jeg havde i går. Vi lavede gratin og det er noget af det bedste, synes jeg, men det er jo lidt besværligt. Men hvis man snakker imens og er to, så er det jo bare ganske hyggeligt. Vi fik også afprøvet en opskrift fra en anden blogger. Nemlig laks med mandler og hvidløg bagt i ovnen. Opskriften er fra Solvejs madblog smagdigfrem.dk. Jeg har lavet en variation over opskriften.

Opskrift på grønsagsgratin

Denne opskrift er nok til 4 personer.

5 æg, ca. 4 spsk. mel, vandet fra grønsagerne, ca. 25 gr. smør, mælk, salt, peber, muskatnød efter smag, ½ blomkål og ½ broccoli.

Vask blomkål og broccoli, snit i små buketter og kog buketterne i 3-4 minutter. Tag en lille gryde frem og smelt smørret i tilføj straks melet og pisk alt hvad rammer og tøj kan holde til. Derefter tilføjes lidt af grønsagsvandet. Pisk videre og tilføj mere vand. Sådan bliver man ved og efter man har tilføjet i alt ca. 1 dl. vand, tilføjes der mælk. Indtil man selv synes, at sovsen har en god konsistens. Tag sovsen af varmen og pisk æggeblommerne i. Riv muskatnødden ned i sovsen, drys salt i og peber. Pisk æggehviderne helt stive. Nu vendes æggehvider med sovsen og det hældes i et smurt fad. Tilføj grønsagerne og put gratinen i ovnen. Den skal have ca. 30 minutter ved 200 grader. Men kig lige til den undervejs.    

Opskrift på laks på mandler

Denne opskrift er til to personer.

2 stykker laks, 75 gr. smuttede mandler, 1-2 fed hvidløg, salt og balsamicoeddikesirup.

Hak mandlerne(groft) og læg dem i et lille fed, læg laksen ovenpå hak hvidløget i meget små stykker og drys med salt. Laksen skal i ovnen ved 200 grader og have ca. 15 minutter.

Når den skal serveres, skal man servere balsamicoeddike til. Det er en utrolig god kombination. Det giver lidt sødme og skarphed. Kog også gerne lidt ris til.

Dette er en fantastisk middag, som kan anbefales til en weekendsmiddag.

God fornøjelse med gratinen og mandellaksen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar