tirsdag den 17. april 2012

Kartofler, ukrudt og rabarber

-Den lykkelige have-lejer

dette er så min helt egen have.
Jeg er jo blevet den lykkelige lejer af en nyttehave. Det kan anbefales til alle med haveinteresse. Man bliver en del af et fællesskab, hvor man kan udveksle idéer, råd, planter og lignede. Det har været en rigtig god oplevelse, at begynde derude. Jeg har været med til fællesarbejde og jeg har dyrket min egen have. Derudover har jeg fået talt med andre haveglade mennesker, som kunne give mig et smil, et godt råd eller en lovning på en plante.

I dag har jeg været ude i min have i 4 timer og det var absolut skønt. Hele min krop var fyldt op med ren lykke på vejen hjem. Alle mine overvejelse på vej hjem på cyklen, endte alle med, at det jo nok skulle ende godt og jeg var et heldigt menneske. Det er som den bedste ”lykketerapi”, at gå i haven, hvis der ellers er noget som hedder det.

Ukrudt og sten

Jeg fik luet ukrudt, selvom der ikke var meget i min have. Jeg har samlet sten sammen på grunden, for at give en bedre jord. Det medførte, at stenene kunne danne en linje langs min lille sti ved bedene. Jeg synes selv, det ser ret fint ud. Så på den måde, kan stenene gøre gavn, selv de ikke skal ligge midt i mine bede.

Jordbær og kartofler

Der var ret mange jordbærplanter i min have, da jeg fik den. Jeg har flyttet nogle af dem, så der var plads til kartofler i stedet. Der er stadig tre rækker jordbær, så det synes jeg egentlig er rigeligt. Kartoflerne har jeg forspiret og de er kommet i jorden. Det er måske lidt tidligt. Men jorden, var faktisk ret varm, så det tuer jeg godt. De sorter jeg har valgt, er King Edward og Frilander. Jeg er jo ikke en særlig erfaren kartoffeldyrker, så jeg valgt dem ud fra, at de skulle være sunde og den ene skulle være tidlig og den anden skulle være lidt senere. Det tror jeg, er et godt match. Men jeg er åben for råd.

Rodfrugter

Jeg synes, at rodfrugter er et must, for en dansk køkkenhave, for de er klar i haven, når det andet er dødt. Så jeg har sået stribede rødbeder, små runde gulerødder, tykke gulerødder, pastinak og knoldselleri. Knoldselleri er en af de nye i min køkkenhave. Men jeg tænker, det kan være skønt, at have sin egen. Så kan man bruge toppen til salat og knolden indbagt i ovnen eller i en suppe.
De første rabarber i år.

Havelamper – helt uden strøm

Jeg har også sat små kegleformede lamper op i min have. Der er jo inden elektricitet derude, men det gør ingenting, for de kører på solcelleenergi. De er vist ret populære i år, for jeg har set dem i flere dagligvare butikker og de koster ikke noget særligt. I den forbindelse har jeg fundet ud af, at hvis man vil købe have ting, kan det godt betale sig, at kigge i dagligvarebutikkerne. De har nogle ret gode tilbud på jord, skaunum, redskaber, krydderurter, bambuspinde og lignede. Det koster ca. det halv af, hvad det koster på planteskolerne, hvis ikke mindre.
nyttehaverne ligger lige op af en smuk natur.

Krydderurter

Jeg er blevet enig med mig selv om, at der i min have skal være en række eller to med krydderurter. De skal stå i kanten af min have, så når man går hen til haven, bliver man forhåbenligt mødt af en dejlig duft af krydderurter. Indtil videre er det blevet til rosmarin og persille. Jeg har her til eftermiddag købt en potte timian og citrontimian og de skal også derud. Jeg er allerede blevet ret vild med citrontimianen. De har en skøn duft og intens duft.

God fornøjelse med jeres egen havelykke.

Eva-Andrea

  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar