fredag den 6. april 2012

Semuljegrød med bær

Jeg er på det seneste begyndt, at være ret glad for grød. Jeg har lavet en del variationer over mysligrød. Men nu synes jeg egentlig det var på tide, at prøve noget nyt.

Jeg kender såmænd ikke semulje særlig godt, men der er noget ved navnet og konsistensen, som tiltaler mig. Bag på semuljegrynsposen, står der en meget enkelt opskrift på semuljegrød:salt, mælk og semuljegryn.

Det synes jeg nu gav en lidt kedelig grød, så jeg tilføjede tørret frugt, vanilje, blåbær og jordbær.
Det endte med en rigtig dejlig morgengrød, som kan krydres med lidt tahin på toppen. Det skal bare være en smule, det gør hele forskellen. Tahin og semuljegrøden passer vældig godt sammen.

Opskrift på semuljegrød

Semuljegryn, mælk, salt, vaniljepulver, frosne blåbær, sødemiddel, friske jordbær og tahin.
Bland 1/3 semuljegryn med 2/3 mælk, frosne blåbær og vaniljepulver, sødemiddel og salt efter smag.

Lad det koge over lavt blus og kig til det. Efter 5 minutter vil den have rette konsistens.
Hæld nu grøden op, tilføj jordbærrene, som er vasket og skåret ud. Spred tahinen over grøden og server.

Jeg plejer, at lade grøden stå og trække natten over, så er bærrene også tørret op af sig selv. Men det er ikke nødvendigt, hvis man ikke har tiden.

God fornøjelse med semuljegrøden.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar