søndag den 6. maj 2012

Aspargessuppe, asparges med gedeost og asparges med skinke



Aspargesmiddag med asparges i store mængder

Jeg er ret vild med grønsager som er i sæson og når der starter en ny sæson, kan man jo godt fejre det, specielt når det er noget så skønt som asparges. En god veninde af mig er omtrent lige så glad for mad som mig. Vi holdte asparges middag fredag og det var utrolig skønt.

Vi lavede aspargessuppe med et twist af gedemælk. Det var egentlig lidt tilfældigt, men det fungerede utrolig godt.

Asparges og sprød skinke

Vi havde gemt hovederne fra aspargesene til suppen og svøbte dem i parmaskinke og ristede dem i ovnen. Det er jo lidt af en klassiker og det smager fantastisk.

Asparges og gedefriskost

Derudover kogte vi asparges til de var møre i spildkogende vand. Det serverede vi med gedefriskost. Det havde jeg ikke kunne købe, men jeg kunne tilfældigvis købe gedemælk. Så jeg tænkte, jeg laver da bare selv friskost. For det er noget af det letteste at lave. Lettere end at bage brød og det kan de fleste. Hæld mælk i gryde, varm det op til ca. 40 grader(lidt for varmt til fingrene hvis man ikke har et termometer). Tilføj nu 1-2 spsk. citronsaft pr. ca. 1 ½ liter gedemælk. Hold mælken varm, på laveste blus læg låg på. Nu skal man lige vente til det skiller. Det kan tage 15 minutter eller der omkring.

Opskrift på aspargessuppe

1 bundt asparges(fra i dag af kan man faktisk købe asparges på tilbud i Rema, så der ingen undskyldning for ikke at komme i svingninger), 4-5 skalotteløg, ca. ½ liter løgkarse(jo det er skam ukrudt, som man kan samle i det meste af landet), ¼ del liter gedemælk, salt og peber efter smag.

Pil og hak løgene svits dem i smør ved høj varme. Tilføj løgkarsen(stænglerne er taget fra) og svits det med i alt i et par minutter. Så tilføjer man asparges, hvor man har knækket enderne af. Ja de skal knækkes af. (og gem eventuelt toppene af også). Hæld mælken til og lad det koge, til de er møre. Tilføj salt og peber. Blend det og tilføj eventuelt hovederne.

Suppen er god med fisk. Vi spiste helle fisk til og det var en fantastisk kombination(med masser af estragon).

God fornøjelse med aspargesene.

Eva-Andrea   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar