tirsdag den 15. maj 2012

Fiberdugstunnel



-Er det min?

Her er den stadig under konstruktion.
Jeg havde aldrig troet, at jeg skulle lave og have en fiberdugtunnel. Det er jo sådan noget, som de vildeste haveejer har til deres sarte grønsager. Sådan nogle havemennesker der virkelig er engagerede i deres have. Men nu har jeg altså en fiberdugstunnel i min lejehave. Det er en fantastisk ting, at have over sine grønsager. Det siger alle de andre i hvert fald ude i nyttehaverne. Det er faktisk næsten et must, siger de. Man kan beskytte sine kål mod alverdens insekter og de varmekrævende planter kan få det lidt mere trykt og varmt.

Radiser og kål

Men køn er en fiberdugstunnel nu ikke rigtig, men det må man jo så leve med. Specielt fordi at alle mine radisetoppe er blevet mere eller mindre ædt af nogle jordlopper. Sådan nogle er jeg aldrig støt på før, heldigvis! Men Fiberdugen skulle holde dem ude. Så mine radiser står ved kålen, i tunnelen. Jeg ved egentlig ikke noget om radiser og kål og om de står godt sammen. Men mon ikke det går. Radiserne er trukket op, inden kålen er vokset til. Jeg har lige læst, at radiser tager smag, af det de står sammen med. Men radiser med en smule spidskålssmag, tror jeg nu er ret godt.

Hvordan bygges en fiberdugstunnel?

her en pløk og ved siden af kommer der flere sten
Fiberdugstunnelen er ret let at bygge. Den består af elektrikerrør, fiberdug, sten/brædder og pløkker. Min tunnel er omkring 5 meter lang og den kostede omkring 150 kroner at sammensætte. Man kan få det hel i et byggemarked og den er rimeligt let at samle, også selvom man er nybegynder(min kæreste hjalp dog). Man kan genbruge tunnelen næste år, har jeg fået at vide.

Jeg har besluttet, at den ene side af tunnelen er mere eller mindre permanent lukket. Det at får tunnelen til, at være ekstra godt lukket i hvert fald i den ene side. Så den er lukket med teltpløkker og sten på en lang linje. Det er selvfølgelig til den side, hvor vinden oftest kommer fra.

I de korte sider ligger der brædder rullet ind i fiberdugen. Siden som jeg kommer til at åbne, har jeg lagt brædder og kæppe. De kan let tages væk, når man skal åbne tunnelen.

Nu er det spændende, at se hvordan fiberdugstunnelen rent faktisk fungere. Jeg vil komme med opdates løbende.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar