onsdag den 2. maj 2012

Kan man godt være forelsket i forår?



Her om foråret har jeg altid en oplevelse af at være lidt forelsket. Det er i selve foråret. Det er dets dufte, grønne farver, folk kommer ud og sidder står og hænger i parker, cafeer og gader.

Der er en pludselig en masse dejlige råvarer, lige til at smide ind i køkkenet og nyder.



Purløg, nye kartofler og rabarber



Purløg er en af de første forårsglæder. Det springer jo nærmest op ad jorden, selvom foråret skulle være koldt og ruskende. Purløg er i min verden lig dansk forår og sommer. Det skal klippes over omeletter, røræg, nye kartofler og kartoffelsalat(se opskrift i tidligere indlæg). Det er en helt fantastisk urt. Trods det har jeg ikke fået det i min nye nyttehave endnu. Men det skal nok komme på et tidspunkt.



Rabarber, rabarber og flere rabarbere



Til gengæld har jeg de vildeste rabarbere. De vokser som om de fik pengene for det. Jeg har på lidt over to uger høstet 4 gange og de ser ud til, at de nærmest synes, at jeg skulle tage mig lidt sammen og høste lidt oftere.

Indtil videre har alle disse rabarber blevet rabarbergrød. Grøden spiser jeg med græsk yoghurt, vaniljeyoghurt eller mælk. Det er et fantastisk mellemmåltid eller del af den morgenmad. Jeg har revet citronskal ned i grøden og det fungere bare godt. Senere på sommeren skal rabarberne også blive til marmelade og saft. Men mere om det senere. Jeg bruger kunstig sukker og stavia(en meget sød urt) i stedet for sukker, når jeg koger rabarber. Og det smager altså rigtig godt alligevel.



Nye kartofler



Nye kartofler er noget af det absolut bedste, det slår gamle gemmekartofler med mange længder. Når man smager en god ny kartoffel så bliver man jo nærmest helt fornærmet over at gamle kedelige gemmekartofler også kalder sig kartofler. Nye kartofler er dejlige kogte, som kartoffelmadder, kartoffelsalat eller hvad man nu lige finder på.

Sidste år var mit debutår, som kartoffeldyrker. Det gik ret godt og i år prøver jeg så igen ude i nyttehaverne. Så det er spændende at se, hvordan det går.

Imellem rækkerne har jeg hørt man kan plante hestebønner. Så det er jeg gået i krig med. Jeg har plantet to slags hestebønner og så må vi se, hvad der vokser bedst og smager bedst.



God fornøjelse med jeres egen forhåbentlige fabelagtige forår.



Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar