tirsdag den 12. juni 2012

Agurk, nye kartofler, fiberdug bønner og rabarberblomster


-Juni haven

Nyttehaven lige nu.
Det kan godt være at det indtil videre har været en kold sommer, men både min nyttehave og drivhus sprudler af planter som gerne vil frem i verden. Jeg har plukket og spist den første agurk fra drivhuset. Og det var en fantastisk agurk!

Jeg har for anden gang gravet kartofler op i min nyttehave. Det var nogle helt fantastiske kartofler. Kartofler er bare bedst, de første timer efter opgravning. Det er frilander kartoflerne, som på nuværende tidspunkt, giver skønne og velsmagende kartofler. De kartoffelplanter som har stået nogle uger under fiberdug, har de største kartofler. De havde kun fiberdug over 2-3 uger og alligevel har det gjort en stor forskel.

Salaten er også hoppet op af jorden i min nyttehave. Og jeg har allerede nydt salat fra bedet flere gange.  Både rødløgene og salatløgene har det skønt og jeg har høstet løgtoppe til salater løbende. Alle krydderurterne har jeg spist af flere gange og de har givet god smag til supper, salater, dressinger og lignede.

Mine tomater og nogle er chilierne blomstre i drivhuset. Jeg har også forspiret forskellige bønner i drivhuset og nu er de sat ud i haven, hvor de gror lystigt. Så jeg tror det bliver et rigtigt bønneår, men en masser af bønner i alle farver og former. Så jeg skal være opfindsom med bønneopskrifterne om ikke så længe. I drivhuset har jeg ladet nogle bønner stå og kravle op langs tomaterne. Jeg er ikke lige sikker på hvordan tomater og bønner gror sammen, men nu får vi se.

Rabarberne vælter op af jorden i min nyttehave og jeg har løbende knækket blomsterne af, for at skabe en længere sæson, for rabarber er da noget af det bedste i verden.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar