tirsdag den 7. august 2012

Fyldte Squash, stuvede havemælder og bønnesalat

-middag fra haven

I øjeblikket boomer min nyttehave, med alverdens dejlige grønsager og urter. Det er fantastisk.ja det er faktisk vidunderligt.

I weekenden var jeg i nyttehaven og høstede i massevis. Jeg endte med at cykle hjem på en overfyldt cykel. Det var en rigtig god oplevelse og det endte med en rigtig dejlig middag.

Jeg plukkede bl.a. Årets første bønner fra pralbønnerne. Jeg fik også to store Squash af en venlig nabo ude i nyttehaven. De havde lige den rette størrelse til at blive fyldte. Når Squash får en vis størrelse, bliver de bløde i midten, så er de bedst at fylde dem med forskellige lækre fyld. Det kan både være grønsagsfyld, nøddefyld eller kødfyld. Derudover plukkede jeg i massevis af grøn havemælde. Jeg har tidligere på sommeren købt havemældefrø på Esrum kloster. Det er Nordens første spinat, vokser bedre end spinat, men indeholder mindre oxalsyre. Så jeg synes, at det er en fantastisk plante. Den smager selvfølgelig også godt. Jeg stuvede det med ricotta ost og mælk, det var rigtigt godt. 

Opskrift på fyldte squash

En stor Squash, ca. 400 gram hakket oksekød(fås på tilbud i Rema1000 i denne uge), 3-4 spsk. mel, et helt æg, to æggehvider, to spsk. mælk, et til to fed hvidløg, rosmarin, en kogt stor kartoffel, timian og 50 gram hakket squash, to tsk. salt og en tsk. peber.

Kog kartoflen og gaffel den til mos. Vask rosmarinen hak den, skær squashen over, skær det meste af squashens indre bløde kød ud og bland alle ingredienserne(selvfølgelig ikke squash skalen, som skal fyldes) til en fars. Ælt den fire fem minutter og fyld de to Squash 'både'. Put dem i en varm ovn ved 200 grader omkring en halv time.

Opskrift på stuvede havemælder

Ca. 250 gram havehælder, 15 gram smør, en tak. salt, ca. En halv dl. mælk og 100 gram ricotto og ca. 200 gram kanteraller(kan undlades).

Vask havemælden og hiv bladene af.  Hak dem groft, steg dem ved høj varme med smør, salt og rensede svampe.

Når mælderne er skrumpet og svampene har fået lidt farve(efter omkring 5-6 minutter), tilføjes mælken, rør rundt i det og tilføj ricottaen(som først er blevet rørt igennem).

Skru lidt ned for varmen og lad det simre et par minutter ekstra. Nu burde det være færdigt og klar til at blive nydt.

Det er super lækkert sammen med de fyldte Squash.

God fornøjelse med have middagene.

Eva -Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar