tirsdag den 21. august 2012

Høsttid er syltetid


- hvor svært kan det være?

Lige nu bugner min have og mit drivhus af agurker, chilier, tomater, krydderurter, rødbeder, løg, bønner og alt det andet.

Det ret vidunderligt og der er så meget mad nu, så der er rigeligt at sylte af. Jeg fryser, tørre og sylter.

I dag blev det til brombær syltet i rom og cognac. Selvfølgelig også med sukker og økologiske citroner. De giver en af de bedste og smukkeste likører som findes. Man får virkelig noget for den smule energi og tid, som det tager at ryste det sammen.

Syltede rødbeder

-er det ikke sværere?

Jeg skal også sylte rødbeder i år, for det er så mange og store i min nyttehave. Jeg har ellers ikke været så med at dyrke rødbeder, men i år, har jeg været heldig.

Det var forbløffende let at sylte rødbederne. Først kogte jeg rødbederne til de var til at stikke i med en gaffel. (Tager ca. Tre kvarter). Skyl derefter rødbederne i koldt vand, så er den yderste skal lige til at smutte af.

Kog en eddike-sukkerlage af en halv liter lager eddike og 200 gram sukker.

Put rødbederne i skiver i et skoldet glas, og hæld den skoldhede eddike lage over. Man eventuelt stikke nogle krydderier ved, jeg brugte peberkorn og enebær. Igen ret let at sylte og man får til gengæld velsmag og et smukt syltet glas rødbeder.

Agurkesalat

Jeg tilbereder også min første portion syltede agurker netop nu. De skal først ligge i salt eller saltlage et døgnstid. Derefter frigøres agurkerne for saltet og der koges en eddike-sukker lage op og hældes over agurkerne. Efter en dagstid koges lagen op igen med krydderier, uden agurkerne forstås. Put agurkerne på glassene igen og hæld eddikelagen over igen. Det tager lidt tid, men er egentlig ret let.

Syltede bønner

Hvis man som jeg har mange bønner i sin have, så er denne opskrift bekvem at have ved hånden.

Snit enderne af og halver dem. Kog bønnerne i letsaltet vand i fem minutter. Kog en eddike-sukker lage af en halv liter lagereddike med 200 gram sukker. Put bønnerne i skoldede glas og hæld eddikelagen over. Put eventuelt nogle skiver halve økologiske citroner og hvidløgsfed ved.

I denne uge er der endnu en grund til at give sig af med syltning. Der er nemlig tilbud på alverdens sylte redskaber og ingredienser i Rema.

Både eddike til syltede rødbeder, agurker, pektin af flere slags, sylte krydderier, sylteglas, atamon, kort sagt næsten alt som hjertebegærer, til en ivrig sylteperson. Så slog til nu, hvis du er lige så ivrig sylter som mig.

God fornøjelse med sensommersyltningen.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar