tirsdag den 14. august 2012

Spansk tortilla a la Kicka


Tortilla er en slags spansk omelet, der hovedsageligt består af kartofler, løg og æg. Jeg er ikke den største fan af æg (undtagen i kager og is) og bruger derfor langt mindre æg end normalt, hvilket gør tilberedningstiden betydeligt længere end ellers. Man kan sagtens bruge dobbelt så mange æg og lidt mindre mælk, og forkorte tilberedningen med ca. 20 min. Men konsistensen og smagen bliver dermed mere "ægget".

Det skal du bruge til 4 portioner:

500 g kartofler
1 stort løg
2 fed hvidløg

4 æg
1,5 dl mælk
1 tsk chili
2 tsk paprika
Salt og peber

100 g skinke i strimler
100 g mozzarella
2 forårsløg

Skær kartofler og løg i tern og hak hvidløgene fint.








Steg kartoflerne i rigelig olivenolie i ca. 10 min.

Tilsæt løg og hvidløg og steg videre i ca. 10 min, til kartoflerne er møre.








Pisk æggene sammen med mælken og kom chili og paprika i blandingen. Krydr godt med salt og peber.

Hæld blandingen over kartoflerne og spred ost, skinke og forårsløg på toppen.









Steg hele herligheden ved svag varme til retten er stiv. Dette tager ca. 40 min.

Vend tortillaen ud på en tallerken og put den tilbage på panden med bunden opad og steg yderligere 10 min.

Vend tortillaen ud på en tallerken igen (så bunden igen er nederst) og skær den i 4 skiver.

Server med en grøn salat og brød.









God appetit :)

Kicka (gæste-blogger)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar