søndag den 2. september 2012

Marked på Rosenfeldt gods



-spændende chilier, kirsbærvin og herlige honninger.

Selve Rosenfeldt gods
Jeg var i al min nysgerrighed på mad, taget til rosenfeldt gods ved Vordingborg i dag, for der var et kulinarisk marked. Konceptet var at det var fødevarer fra Sjælland og øerne i omegnen. Derudover var der også kunsthåndværkere. Godsejeren gav rundvisninger, der var en café, hestvognsturer og hønseudstilling.

En håndværksbod: håndlavet børster og koste.
Der var utrolig mange mennesker, så hjemmeværnet, de lokale spejdere og politiet navigerede trafikken udenfor markedet.

Der var en hel boder, nogle repræsenterede gartnerier, danske vine, garnbutikker, fåreproducenter, bolschekogerier og meget andet.

Jeg købte en rigtig dejlig forårshonning lavet på tjørn og kirsbærblomster fra ”Smedens honning” i Nakskov. Den var dejlig mild og frugtagtig i smagen. Men i samme bod, kunne jeg også have købt omkring 5 andre slags honning. Denne mangfoldighed inden for et enkelt produkt er jeg vild med. Så får man præcist det, som passer til ens smagsløg.

Jeg kom også forbi en anden bod, som repræsenterede mangfoldighed inden for et enkelt produkt. Det var en gartneribod fra bakkebølle gartneri. De havde en hel del skønne chilisorter og tomatsorter. Så jeg købt 4 forskellige slags, som jeg vil smage og muligvis tage frø af. Ret fedt.

I en bod med danske kirsbærvine fra fredriksdal kirsbærvine, smagte jeg to danske kirsebærvin. Både en rødvinsudgave og en portvinsudgave. Jeg var ret vild med kirsbærs " rødvinen". Faktisk så vild med den, at jeg bliver nød til at købe en flaske af den, når jeg får mulighed for det, også selvom den var i den dyre ende i forhold til mit budget.

Alt i alt var det en god dag på markedet og jeg håber man fortsætter traditionen, for det havde stort potentiale, som ikke er helt udnyttet endnu. Jeg håber der kunne være nogle flere boder med kød, korn og frokostretter.

I den kommende tid vil der være masser af høstmarkeder og lignede, hop ud se hvad der sker og smag dig frem. Det vil give dig nogle gode oplevelser før den mørke kolde vinter sætter ind.

Eva -Andrea

1 kommentar: