søndag den 16. september 2012

Rabarbervin del 2

- klaringsmiddel ja tak, gærsmag nej tak 

Den 30. august satte jeg min først vin til gæring. Rabarbervin valgte jeg, for jeg har haft så mange rabarber denne sommer i min nyttehave.

 

Nu er min første rabarbervin, færdig med gæringen, har fået gærstop og klaringsmiddel. Klaringsmiddel skal få gæren til at bundfælde og fjerne gærsmagen. Jeg smagte på vinen før og efter klaringsmidlet, for at teste om klaringsmidlet, havde hjulpet på gærsmagen. Før klaringsmidlet: smagte det forfærdeligt og overvældende af gær. Jeg forstod pludselig, hvorfor hjemmebryg, har et dårligt rygte, for gærsmagende vin, er værre end at spise pencilin.

Efter klaringsmidlet var det en helt anden historie. Det smagte dejligt af frugt og hvidvinsagtig. Men lidt for syrligt efter min smag, så jeg kommer til at søde det, før det hældes på flasker. Udover at give en bedre smag, giver det selvfølgelig også en klaret væske. Så min foreløbige konklusion er, at klaringsmiddel er nødvendigt, når man hjemmebrygger vin. 

 

Nu skal det lagres i hvert fald en måned, før man smager rigtig på det.

 

Fortsættelse følger...

 

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar