torsdag den 4. oktober 2012

Krydderiaften



Urter, krydderier, krydderurter, kært barn har mange navne
Så skulle der skabes nye krydderblandinger..
Omelet uden purløg, flæsk uden persillesovs, pizza uden oregano, kylling i karry uden karry, en verden uden krydderier, ville være et absolut trist og farveløst sted. Jeg kan slet ikke forestille mig et køkken uden krydderhylde. Det ville jo ikke være et rigtig køkken.

I aften var jeg til et arrangement, som fejrede krydderierne og alt hvad de står for. Det var et arrangement af Urtekram. Man kender Urtekram fra alverdens økologiske og fair trade produkter. De har den karakteristiske sorte metaldåse til deres krydderier. Urtekram har produkter, jeg tror man ikke kan få andre steder, f.eks. mit højt elskede vaniljepulver. Jeg bruger vaniljepulveret til alverdens ting, alt fra marmelade, musligrød, rabarberkompot, koldskål og til bagt laks. Vi var da også et par bloggere, der fik diskuteret vaniljepulveret og dets gode smag. Men det kan være svært, at finde i butikkerne desværre.

Der blev også tid til mad undervejs hos Urtekram
Det var en underholdende aften, vi fik smagt, duftet, diskuteret og sammensat nye krydderiblanding. Jeg endte med at være godt tilfreds med min sidste krydderblanding, som jeg kaldte sukker a la koldskål. Det var en blanding, som var inspireret af sommerens hjemmelavet koldskåle. Den bestod af masser af vaniljepulver, sukker, lidt lakridspulver, lidt citrongræspulver(ville gerne have brugt citronskal, men det var ikke lige tilstede), en bitte smule anispulver og endnu mindre salt. Hvis jeg selv skal sige det, var det en fremragende blanding og det skulle ikke undre mig, hvis jeg laver en portion koldskål en af dagene, bare for at bruge og nyde det. Selvom årstiden ikke ligefrem er til koldskål. På den anden side, tror jeg også det ville gå godt med nogle bagte æbler med hakkede nødder.



Det var en fed aften og jeg fandt ud af, at jeg meget bedre kan lide duften af ægte kanel end uægte kanel. Selvom det er den uægte kanel, som der sælges mest af. Fine fornemmelser! - ja måske. Jeg kan heller ikke udstå pulveriseret purløg og nu ved jeg hvorfor. Det minder mig om dipblandinger, man kender fra fester, hvor folk er alt fulde og kaster chips med en købt dipblanding ind i gabet.



Alt i alt en rigtig fed aften i selvskab med andre bloggere, krydderier og Urtekram.



Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar