tirsdag den 27. november 2012

Græske kødboller, ratatouille og hjemmelavet pasta


-hyggelig middag

I fredags tilberedte jeg og to gode veninder endnu en skøn fredagsmiddag. I fredags var middagen middelhavsinspireret. Vi tilberedte hjemmelavet pasta kogte det i en grønsagsboullion, trillede kødboller med en special krydderiblanding og blandet en rasende god ratatouille.
Det var utrolig hyggeligt at tilberede middagen sammen, som en rigtig fredagsmiddag skal være. En veninde stod for pastaen, en anden veninde stod for ratatouillen og jeg stod for kødbollerne.

Det var en middag, som egentlig var ret enkel i smagen, selvom tilberedningen ikke var helt enkel. Hjemmelavet pasta er noget af det billigste at tilberede, men det smager helt fantastisk, specielt hvis det er kogt i en god bouillon(se en mere præcis opskrift på hjemmelavet pasta her på bloggen under pasta). Grønsagsboullion er også noget af det billigste at lave selv, et bundt krydderurter, porretoppe, lidt selleri f.eks. og en fennikeltop. Bouillonen består altså af ”rester” man nok ikke ville bruge til noget andet og krydderurter, som er noget af det letteste at få fat på, hvis man har en have, selv den mindste af slagsen.


Ratatouillen og kødbollerne var gode i smagen hver for sig, men sammen var de absolut skønne. Så jeg kan varmt anbefale kombinationen, selvom det måske lyder lidt utraditionelt. Inspirationen til kødbollerne fra min tur til den græske ø Lesbos i september. Jeg var på en hotelrestaurant med en ven på et stort lokalt hotel kaldet Afrodites Hotel. Normalt ville jeg aldrig spise på en hotelrestaurant. Men det gjorde jeg den aften og det var absolut besøget værd. Jeg fik nogle overraskende gode kødboller til en pastaret. De havde en ret lækker og usædvanlig krydring, det førte til fredagens græske kødboller.
Opskrift på græske kødboller


Giver nok kødboller til 4-5 personer


Omkring 400 gr. hakket oksekød(fås på tilbud i Rema i denne uge), 4-6 spsk. Mel, 2 æg, 1/3 tsk. Kanel og krydderiblandingen:Za´afra fra Asa(www.asatrading.dk). (Det er en fantastisk krydderiblanding til kødfarser)


Bland alle ingredienserne. Du skal ende med at have en fars, som er lind og let at forme. Form kødbollerne, så de er aflange og spidse i enderne. De skal koges ca. 10 minutter i spilkogende vand. De er gode i sig selv, men de er allerbedst med en god ratatouille.

Resultatet fra en god fredagsmiddag er altid skøn, men processen er omkring lige så vigtig. Når man går og hygger med madlavning og snak om ugen, så har jeg det som om, at alle verdens problemer nok skal blive løst, så det kan anbefales.


God fornøjelse med dine egne græske kødboller.


Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar