torsdag den 15. november 2012

Linsesalat


- på anden dagen linsesuppe

Linsesalat er en absolut overset ret, synes jeg. Der er tilbud på linser i denne uge i rema, det fik mig inspireret til at lave en stor portion linsesalat. Det er en salat som skal have lidt mere omsorg end andre salater, men så får man også en skøn skøn salat.  Derudover er linsesalat ret billigt at blande sammen.

Jeg synes grønne linser er de bedste linser til salat. De skal dog have noget syre i form af citronsaft i rigelige mængder og f.eks. Syrlige æbler eller granatæbler. Derudover skal de have en smule rå fint hakket løg, noget-man-kan-tykke i f.eks. Store stykker rå Championer eller nødder, noget-styrke: f.eks. Chili eller rigelig sort peber eller sennep i dressingen. (put selvfølgelig og salt og olie i dressingen) og top salaten med et grønt drys. Det er da ikke så svært!

Så har man en linsesalat og den skal gerne blandes, mens linserne stadig er varme efter kogningen(se bag på posen hvor længe de skal koges, det er lidt forskelligt hvor længe det anbefales).

Linsesalat serveres med?
Linsesalat kan også kombineres med kød, f.eks. Kylling(der er også tilbud på kylling i denne uge). Kyllingen kan også serveres til, hvis man har en vegetar på besøg. Ellers kan stegt fisk også være godt til, kunne være skrubber eller rødspætter(fås til tilbudspris i rema i denne uge).

Rester af linser lig linsesuppe
Jeg havde kogt lidt rigeligt linser til salaten, så gemte nogle og brugte dem en grønsagssuppe. Det er den bedste jævner, jeg kombinerede dem med kikærter og en god grønsagsfond. Det blev en mild og dejlig suppe. Jeg havde en rest kylling, som lige blev varmet i suppen. Derefter serverede jeg suppen med et drys røget paprika, lidt revet ost og brød til.
Kylling og linser to dage i træk, er let og lige til.

God fornøjelse med linsesalat og linsesuppe.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar