fredag den 14. december 2012

Æg pocheret i krydret sovs

- og mindre madspild

Denne her ret så jeg blive lavet på TV tidligere på ugen. Det så utrolig godt ud, så jeg måtte bare prøve den. Det viste sig at være en skøn lille ret, som har det hele, både god smag, let at lave og er endda billig. Så kan man jo ikke ønske sig meget mere. 

Jeg kombinerede retten med nogle rester, som alligevel skulle bruges. Det gjorde kun retten bedre og mindre madspild i julen er en fordel. Mindre madspild har der været en fokus på i medierne på det seneste og endnu mere op til jul. I denne uge i tilbudsavisen for rema, så jeg endda adskillige gode råd om, hvordan man får mindre madspild i julen. Arla har også i denne uge lanceret en yoghurtkarton, som kan foldes helt sammen, så man kan få det hele ud. Jeg synes, at det er fantastisk med al den fokus på mindre madspild. Så det kan jeg kun opfordre til, bliver praktiseret derhjemme i små og store køkkener. (se mindre madspilds forbrugerbevægelses hjemmeside for flere råd)

Opskrift på pocheret æg i krydret sovs

Denne opskrift er til to personer.

4 æg, 1 fed hvidløg, 1 dåse tomater(remas dåsetomater har vundet en blindsmagningstest), chorizopølse, 1 stort løg(eller 2 små)(de er på tilbud i rema i denne uge), en peberfrugt(også på tilbud i rema i denne uge), stærk røget paprika, fedtstof til stegning(jeg havde gemt noget andefedt, fra en stegt and tidligere på ugen), parmasanost og evt. ca. 1 1/2 dl. Fond( jeg havde en rest andefond, jeg lige brugte).man kan give retten lidt mere fylde, men en rest kogte ris, bønner eller kartofler. Det giver lidt ekstra til retten.

Pil løget og hvidløget. Skær et tommelfingerlangt stykke chorizopølse i skiver, svits det i en pande ved høj varme(panden gerne med høj kant), hak løg og hvidløg imens og tilføj det panden sammen med en smule mere fedtstof og paprikaen. Vask og hak nu peberfrugten og tilføj det panden. Skru ned til middelvarme og lad grønsagerne få lidt varme. Nu tilføjes tomaterne, evt. Rest kartofler, ris eller bønner og den eventuelle fond. Lad det simre og forbered et eventuelt tilbehør.
Efter et par minutter tilføjes de 4 æg. De slåes direkte ned i sovsen i panden. Lad retten simre videre til æggene er smilende. Vend dem nu eller lad dem få et par minutter mere med 'øjet' op af. 

Nu slukkes der for varmen og osten rives ud over. Den kan nu serveres.

God fornøjelse med de pocherede æg i krydret sovs.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar