lørdag den 1. december 2012

10 timers and og ande-æblefond

-Laaaangtidsand
Jeg købte en Frilands and på tilbud i rema i denne uge. Jeg havde fået godt et råd om, at hvis man steger ænder længe ved omkring 100 grader, skulle man få den absolut lækreste and, man kan forestille sig. Det måtte jeg prøve. Jeg gav den 10 timer og det var den lækreste and. Min kæreste synes ikke han havde lyst til, at spise and lavet på andre måder mere end denne. Anden var så mør, at den faldt fra hinanden.

Opskrift på 10 timers and

En and, en æblekvæde, salt og peber.
Tag indmaden ud af anden, put salt, peber, kvæden skåret i skiver og indmaden ind i anden. Anden pladceres i et fad. Put nu salt og peber uden på. Lad dyret nu få 250 grader ca. 20-25 minutter. Derefter 100 grader ca. 10 timer.
Så har man verdens lækreste and. Jeg gemte det afsmeltet fedt, til at stege i. Det har en intens smag, så det kan anbefales.
denne opskrift er i virkeligheden nemmere end de sædvanlige 5-6 timers stegning. Grunden er, at stegningstiden 10 timer, svare meget godt til en arbejdsdag inklusiv hentning af børn og transport. Så derfor kan det lade sig gære, at lave den skønneste og møreste and en hverdag eller hvis man skal arbejde juleaftensdag. Sæt den over mens der drikkes morgenkaffe og når man kommer trampende ind af døren med favnen fuld af poser, tasker og evt. Børn, så er der and.
andefond
Dagen efter pillede jeg dyret, det var let, for den fald fra hinanden. Skråget kogte jeg til en fond. Det er det letteste, at koge fond, dog det tager jo nogle timer, men det passer sig selv. Så f.eks. En lørdag, kan man sætte det over, når man står op. Når man er kommet hjem fra lørdagsindkøb og skal spise frokost, så er fonden færdig. Det er ret billigt og let at tilberede.

Opskrift på ande-æblefond
Andeskråg, kvædeskråget, salt, peber, lidt honning, et bundt krydderurter(timian, persille, fennilke, løvstikke(hvis man bruger løvstikke kun en enkel kvist, for den er meeeget kraftig) eller hvad man nu har), vand og evt. Æblevin(jeg brugte en liter af min egen æblevin, men det er ikke nødvendigt, man kan sagtens få en god fond uden, men æblesmag og and er bare en absolut skøn kombination).
Læg alle de hårde ingredienser ned i en stor gryde. Lad vand og evt. Æblevin stå op til et par cm. Under kanten.
Lad det koge op ved fuld varme og simre to- tre timer afhængig af, hvor meget man vil koge det ind.
Så er der den kraftigste fond, klar til. Brug. Den kan selvfølgelig også fryses.

God fornøjelse med 10 timers and og andefonden.

Eva-Andrea

10 kommentarer:

  1. Er andens størrelse ligegyldig ?

    SvarSlet
  2. Hej Kim

    Selvfølgelig skal man tænke på størrelsen, når man steger. Jeg har brugt denne opskrift på 3 kilos ænder(lidt under eller lidt over 3 kilo). Så det vil sige 3,33 time pr. kilo. Men det er ofte ikke noget man behøves tænke alt for meget på, for de fleste ænder i supermarkederne ligger på omkring 3 kilo. Det er på en eller anden måde blevet standarden.

    Håber du vil prøve opskriften.

    De bedste hilsner

    Eva-Andrea

    SvarSlet
  3. Nu laver jeg lige en prøve før jule aften håber den bliver god :-)

    Mvh
    kim

    SvarSlet
  4. Hej Kim

    Håber det bliver en rigtig god middag, skriv gerne hvordan det gik.

    De bedste hilsner

    Eva-Andrea

    SvarSlet
  5. Hej Eva

    Ikke mindre end sublimt, anden var meget mør dog uden at miste bid, det føltes stadig som kød ,hvis du forstår.

    så vi er klar til at smide 2 ænder i ovnen i morgen, de er ca 3.7 kg så jeg regner med 11-12 timer.

    Mvh
    Kim

    SvarSlet
  6. Hej Kim

    Det glæder mig virkelig meget, at du kunne bruge opskriften til noget! Det er som en lille julegave for mig. Jeg kan kun give dig ret i at kødets konsistens er sublimt efter de mange timers hygge i ovnen.

    Håber I får en dejlig juleaften med skøn mad.

    Eva-Andrea

    SvarSlet
  7. Glædelig jul til dig og din familie.

    mvh
    Kim

    SvarSlet
  8. hej Eva.
    faldt lige over din opskrift her, og tænkte så, bruger du varmluft, eller alm over&under varme??

    SvarSlet
  9. Faldt også over din opskrift som lyder spændende og tillokkende - vil da prøve den, men har lige nogle spørgsmål som jeg håber du vil svare på: skal anden vendes på noget tidspunkt? Er der vand i fadet? Bliver skindet sprødt på den side den ligger på? Kan man bruge alm æbler? Og ja - bruger du varmluft?

    SvarSlet
  10. hvordan steger man 3 ænder på en gang i ovnen ? vi skal bruge 3 juleaften..

    SvarSlet