lørdag den 12. januar 2013

Langtidsstegt culotte


- Annas culottesteg

Langtidsstegt culotte giver noget af det mest møre kød man kan forestille sig. Det er min venindes opskrift, hun har tilberedt culottesteg på den måde i flere år. Tricket er at stegen skal have 75-85 grader i ovnen(varm luft). Giver så den mest møre steg efter 5-6 timer afhængig af vægten. En 1 1/2 kilos steg skal have 5 timer, da jeg prøvede opskriften. Man kan give stegen lidt grill(ca. 10-15) til sidste, for at få en sprød fedtkant på toppen.

Før stegningen skal den have salt og peber som sædvanligt.

I den kommende uge er der culottesteg på tilbud i Rema, så det kan faktisk være en rimelig billig oplevelse at få den møreste culottesteg på bordet.

Stegen er vanvittig god på første dagen, men andendagen er den også god kold. Vi spiste den kold på rugbrød med avocado og citronsaft.

God fornøjelse med culottestegen.

Eva-Andrea

7 kommentarer:

  1. Tror du man kan gøre det samme med en Cuvette eller skal den ha' langere tid?

    Hanne

    SvarSlet
  2. Hej Hanne

    Tak for spørgsmålet. Jeg tror, man sagtens kan langtidsstege en cuvette. Men tjek lige hvor meget den vejer,og bestem stegetiden efter det. Jeg gav 1 1/2 kilo 5 timer. Håber det giver dig en ide om, hvordan det kan lade sig gøre.

    De bedste hilsner

    Eva-Andrea

    SvarSlet
  3. Hej.
    Hvor meget tror du en culotte på ca. 900 g skal ha'?
    vh Tina

    SvarSlet
  4. 3 timer kan jeg rege mig frem til.

    SvarSlet
  5. En hurtig udgave af supersaftig culotte fra økologisk ungdyr der er
    modnet naturligt hos en slagter:
    Sæt culotten ind i 10 minutter ved 225 grader celsius.Derefter sættes varmen ned til 160 grader i 20 minutter.Endelig slukkes ovnen og lågen sættes på klem med en kniv i ca. 20 min.Derefter klar til at servere.Kødet skæres i tynde stykker på tværs af kødfibrene
    og servereres direkte på tallerknen.
    Vh. Thor,Mønstergaard.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Thor

      Jeg håber det går godt på Mønstergaarden på Bornholm. Jeg ville sådan ønske, at man kunne få dit dejlig kvægs kød her over på Sjælland, for det var virkelig godt!
      Jeg overvejer, at tage et par dage til Bornholm denne sommer, så måske kommer jeg et smut forbi gården. Jeg vil gerne lave nogle indlæg om Bornholms mange spændende madprodukter.

      De bedste hilsner

      Eva-Andrea :)

      Slet
  6. Hej
    Hælder du ikke væde ved stegen, vand/bouillon eller andet?
    Hilsen Mette

    SvarSlet