lørdag den 26. januar 2013

Tomatspirer


-de tre første tomatsorter er spiret!

Yellow pear
Min vindueskarm er i begyndelsen af en omdannelsesproces til en vild jungle. Det vil sige, der går nok lige nogle måneder før det er en jungle, lige nu er der tre forskellige spirer af tomater. Den første tomat der kom op af jorden var sibirian. Det er en krukketomat fra Rusland, derfor tåler den kulde. Den skulle være ganske velegnet som terasse eller frilandstomat.


Garden peach, smuk ikke?
Den anden tomat som er spiret er yellow pear. Det er en lille gul pæreformet tomat. Den skulle tage 5-12 dage om at spire, mine frø tog 5 dage. Så de ligger i den gode ende, lad os håbe det forbliver sådan.


Sibirian
Den tredje og sidste tomat som er spiret er garden peach, som stammer fra Peru. Det skulle blive til tomater som ligner ferskner. Det skulle være en meget produktiv tomatplante, med frugter som skulle kunne holde sig længe efter de er taget af planten i efteråret. Indtil videre er det nu bare nogle små fine spirer, som ser ret livskraftige ud.
Da jeg skulle så tomatfrøene var det svært at finde et supermarket, som havde pottemuld i januar. Den lokale superbrugsen plejede at have pottemuld, det har de desværre ikke længere. Så jeg gik på jagt efter pottemulde og endte med at finde posevis i Rema. Så det er et lille tip, jeg vil lade gå videre, til andre tidligt-spirer-dyrker.

Hvis andre skulle være interesseret i disse sorter, kan de købes på letsgrow.dk(fotografier lånt fra denne hjemmeside).

God fornøjelse med jeres egne spirer derude.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar