lørdag den 9. marts 2013

Lægge kartofler, klargøring af haven og ompotning



Nu begynder forberedelserne for alvor til årets have. Nu skal der vælges kartofler og de skal forspires. Min ene vindueskarm er blevet omdannet til omspiringscentral. Det er en ret fantastisk ting. Den seneste uge har man kunne se kartoflernes 'øjne' er begyndt at blive til spirer. De solrige dage har sat fut i dem. Det kan godt blive lidt tørre, når de ligger der. Så jeg har en bestøver, som de får lidt vand med. Fandt bestøveren i Ikea til en femer.

Lægge kartofler
Kartofler er en stor verden. Der findes uanede mængder af forskellige sorter. Kartofler findes i forskellige farver, former og konsistenser. Nogle egner sig til lægring, andre gør ikke. Nogle er tidliger, andre er sene. Det er meget forskellligt hvad man vil have. Så gør dig dine kritere klar, før der skal købes læggekartofler. Ellers kan man få lyst til at købe hele butikken, for der er så mange spændende sorter, som man ikke kan finde i butikkerne.
Jeg er en utålmodig sjæl, så jeg skal have nogle så tidlige kartofler som muligt. Så jeg har købt frislander. Den havde jeg også sidste år og de er mægtig gode og meget tidlige. Hvis man så endda giver dem et lag af fiberdug, så burde der være de første nye kartofler i slut maj, måske endda midt maj. Det er da ret cool. Så har jeg endda købt en aspargeskartoffel-sort. De skulle også være tidliger, men ikke så tidlige som frislander.

ompotning
Mine tomater og chilier er kommet i nye potter, så de kan få mere plads. Mælkekartoner er ret gode til det formål. Det kan selvfølgelig også være en yoghurtkarton eller hvad man nu lige har.

Ryd haven
Før man kan grave haven, skal man rydde haven for gamle visne planter fra sidste år. Når jorden så er tørret op, skal de jorden graves, men det er ikke desværre ikke endnu.

God fornøjelse med dine egne haveforberedelser

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar