lørdag den 27. april 2013

Fiberdug, asiatisk kål og jordtang



-jagten på fiberdug
Denne storbededagsferie skal årets fiberdugstunnel op i nyttehaven og det sidste af nyttehaven skal graves. Det lykkes næsten igår.  Kæresten og jeg var i silvan efter fiberdug. En simpel mission skulle man tro, men tro om igen. Fiberdugen var ikke på hylden i haveafdelingen, hvor den var sidste år.
Sådan kom plantetunnelen til at se ud.
To medarbejdere forsikrede mig dernæst om, at den nu befandt sig i malerafdelingen ved indgangen. Vi susede over i malerafdelingen ingen fiberdug, men en masse afdækningsdug lå i ruller på hylderne. Vi fandt en ny medarbejder, som bestemt mente, at fiberdugen da befandt sig "i porten ved trælasten". Vi skred over til trælasten. Ingen fiberdug dog nogle kæmpe ruller med noget
Det er udsigten fra nyttehaven til skovgrænsen
mørkt dug, som kunne anvendes til ukrudtsbekæmpelse. Ej heller hvad vi ledte efter. En fjerde medarbejder mente, at fiberdug helt sikkert måtte være i haveafdelingen. Der støtte vi på en medarbejder som var i fuld gang med at rådgive to solbrændte haveherre om bekæmpelse af skvaderkål.
Derefter kiggede medarbejderne glad på os. Jeg forklarede, jeg skulle bruge fiberfug til en plantetunnel. Han sagde, at fiberdugen skam var i "porten ved trælasten". Han gik endda med, for jeg mente ikke mine øjne kunne få øje på denne fiberdug. I "porten ved trælasten" kiggede han målrettet på de kæmpe mørke ruller, jeg havde kloet på for lidt siden. Jeg sagde dernæst:"det er jo ikke fiberdug, det står også på skiltet". Silvanmedarbejden:" Det er det nye, det er det som de unge vil have". Hvorefter han træskede mod porten. Hm tænkte jeg, hvilke unge er det så? Dem der gerne vil dræbe alle deres planter i fiberdugstunnelen? For når dugen er så mørk, trænger der jo ikke noget lys igennem.
På nuværende tidspunkt var jeg så træt af Silvan, at jeg ikke orkede mere. På vej ud af butikken slebte

Rabarberne er pludselig skudt op og der blev høstet til en kompot
vi os forbi den såkaldte haveafdeling. Vi måtte være helt sikre, der ingen fiberdug lå gemt væk i et hjørne. Min kæreste opdagde nogle halv meter høje gennemsigtige plastiktunneller på tilbud. Vi snuppede to af dem og hastede ud af butikken, mens jeg mumlede:" aldrig mere Silvan". Min kæreste var ved lidt bedre mod og mente vi kunne suse forbi en planteskole, der ville vi nok kunne finde den formøse fiberdug. Vi susede ud til Planteland i Lyngby. De reklamerede med et slogan, som sagde noget om, at der fik man altid en god oplevelse. Det kunne der være noget om, for til trods for de ikke havde noget fiberdug, solgte de os noget af deres egen fiberdug til os, selvom det var lidt modvilligt. Jeg var langt om længe en meget tilfreds kunde. De var en super fiberdug; lys og meget tyk.
Nu vendte vi næsen mod nyttehaven.

Asiatisk kål, lilla gulerødder og jordtang
I nyttehaven blev der sået flere forskellige asiatiske kål: vates(en hurtig voksende bladkål, altså uden hoveder), choy sum guncho(også en hutig voksende bladkål med gule spiselige blomster), tatsoi tah tsai(ligeledes en hurtig voksende bladkål), jordtang(ligner lidt tang i formen og skulle være lidt salt i smagen), pariske runde gulerødder og cosmic purple gulerødder. Det kom alt sammen under en plastik tunnelen fra Silvan. Så må vi se hvordan det går. Tunnelen er jo kun knap en halv meter høj, så planterne må ikke blive for høje.
Dernæst skulle der graves, rives og gødes. To stikkelsbærbuske skulle sættes og rabarber skulle høstes. Alt i alt en rigtig god dag i haven.

God fornøjelse med jeres storbededagsferie.

Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar