torsdag den 9. maj 2013

De første radiser, drivhuset og et figentræ


- havesysler


Så er der salat og ny-op-hivet-radiser
I går hiv jeg årets første radiser op ad jorden og de var ret så skønne. De var først milde og dernæst skarpe i smagen. De har vokset beskyttet i mit drivhus, men jeg har også sået nogle på friland. De er dog også beskyttet under fiberdug. De har fået små toppe, men roden er ikke svulmet op i endnu. Men det skal nok snart komme.
Salat kan der nu høstes dagligt i drivhuset og næsten alle chili- og tomatplanter er blevet sat i drivhuset.
Chilierne i krukker så de kan komme ud og blive skyllet, hvis de får bladlus i løbet af sommeren. De får nemlig let bladlus og de er svære at komme af med, hvis ikke de får insektsæbe og bliver skyllet med vand.
Mine forældres sydvendte bed er i gang med at blive omstruktureret. Der er blev sat et figentræ i stedet for en sommerfuglebusk, dernæst er der blevet luet godt ud og blevet sat en masse krydderurter, som er flerårige og som kan stå og dufte hver sommer. Jeg mangler dog at finde en urt. Det skal være en jerurt- verbena officinalis. Men det var ikke lige til at finde på Aldershviles planteskole, som ellers altid har haft det jeg skal bruge. Denne slags jernurt er spiselig, Løgismose bruger den i jordbærmarmelade og den anvendes ligeledes ofte i urtete(fås hos mange helsekostbutikker og på Noma). Men eksperten på Aldershviles planteskole havde aldrig hørt om en jernurt-sort, der kunne være spiselig. Så jeg endte med en forkert sort desværre. Så nu går jagten ind på den spiselige udgave.



God fornøjelse med dine egne radiser og havesysler.



Eva-Andrea

Ingen kommentarer:

Send en kommentar