tirsdag den 18. juni 2013

Stegte ris og nul madspild

Hej!
Jeg hedder Tine, og har fået æren af at være gæsteblogger på siden i denne uge. Jeg er Eva-Andreas gode veninde og  - ikke mindst - fast tilbeder af hendes altid lækre mad! Jeg er ikke tilnærmelsesvis lige så kreativ eller lidenskabelig i køkkenet som hun er, men vil dog her prøve at videregive et par af de opskrifter, jeg altid vender tilbage til.

Jeg forsøger altid at bruge de ting, jeg har i køleskabet, for at minimere mit madspild. Og i dag var en lang og hård dag, helt perfekt til at bruge gårsdagens rester til et utroligt nemt måltid!

Jeg brugte
Resten af de kogte ris fra i går
Et æg
Nogle grøntsager skåret i små bidder
Nogle tiloversblevne pølser skåret i små skiver - Her kan man dog bruge hvilken som helst form for kød (vil faktisk ikke anbefale pølser, men det var lige det, jeg havde ;o) )
Krydderier efter smag og behag

Jeg bruner først kødet, hvorefter jeg tilføjer grøntsager og til sidst risen. For at det ikke skal blive for tørt, tilføjer jeg lidt soyasauce, og giver den herefter gas med krydderierne!
Når det hele er næsten stegt færdigt, laver jeg en lille fordybning i maden, så jeg blotlægger panden nedenunder. Heri slår jeg ægget ud, og lader det ligge i et par sekunder, inden jeg rører det hele sammen. Et minut efter maden klar!


Hvis det er for kedeligt, er her til slut blot et eksempel på, hvor fantastisk retten kan se ud. Således serveres retten ofte i Thailand, hvor den laves med kylling og altid akkompagneres af agurk og en frisk skive lime:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar